اکثر افراد انتظارات درستی از مراکز مشاوره نداشته و در نتیجهٔ همین بیاطلاعی، نمیتوانند حقوق خود را از مراکز مشاوره مطالبه کنند. آشنایی با برخی ویژگیهایی که هر مرکز مشاورهای باید داشته باشد، ممکن است کمک کند تا در صورت فقدان آنها در تصمیم خود برای مراجعه در اولین فرصت تجدیدنظر کنید.
ميگنا: توجه داشته باشید ویژگیهایی در این نوشته معرفی میکنیم که غالب آنها را در یکبار مراجعه میتوانید تشخیص دهید و از سویی حداقلهایی هستند که هر کسی در این حوزه مشغول به کار است موظف به رعایت آنهاست. پس اگر مرکز مشاورهای که به آن مراجعه کردهاید یا مشاور و روانشناسی که از او وقت گرفتهاید این مسائل را رعایت نمیکند، بهتر است هر چه زودتر در تصمیم خود تجدیدنظر کنید.
وقتدهی نامشخص
اگر مرکزی به شما وقت دقیقی نمیدهد و میگوید بین ساعت چهار تا هفت بعدازظهر مراجعه کنید و بعد از مراجعه هم مجبورید به عنوان مثال تا نه شب منتظر بمانید و در نهایت هم با عجله با مشاور یا روانشناس در عرض ده، پانزدهدقیقه صحبت کنید، در انتخاب خود شک کنید. برنامهریزی درست برای وقتدهی مناسب به مراجعین یکی از ابتداییترین اصول حرفهای است و مشاور یا روانشناس هر چقدر هم معروف و مشهور و کار درست باشد، موظف است برای شما بهدرستی وقتی را اختصاص دهد. وقتی بین انرژی و زمانی که صرف و خدماتی که دریافت میکنید تناسبی وجود نداشته باشد، احتمال ایجاد سرخوردگی در شما افزایش یافته و شانس بهرهگیری از جلسات مشاوره بهشدت کاهش مییابد.
مشاورهٔ غیررسمی
هیچ مشاور یا روانشناسی که به اصول حرفهای آشنا باشد، با مراجعین خود در فضاهای غیررسمی مانند منزل،پارک،خیابان یا اتومبیل قرار ملاقات نمیگذارد.
اگر روانشناس یا مشاوری به بهانهٔ کمبود وقت به شما چنین پیشنهاداتی داد، کمی به کیفیت خدماتی که دریافت خواهید کرد، شک کنید. در عین حال چنین قرارهایی ممکن است، به روابط دوگانه بین مشاور و مراجع منجر شود.
منظور از روابط دوگانه این است که مراجع در عین حال که برای مشاوره مراجعه میکند، با مشاور یا روانشناس روابط دوستانه، عاشقانه یا بازرگانی و تجاری نیز برقرار میکند. اولین قربانی چنین موقعیتی قطعاً مراجع است، چرا که ممکن است آسیبهای عاطفی جدی ببیند و البته از خدمات مشاورهای محروم بماند.
صداهایی که همه میشنوند
شما از مرکزی وقت گرفته و چنددقیقه قبل از وقت خود به مرکز میرسید. در همان چنددقیقه که زودتر رسیدهاید، میتوانید به اطلاعات خوبی دست پیدا کنید.
اگر در اتاق انتظار مرکز مشاوره نشسته و منتظرید نوبتتان بشود، چند لحظه در سکوت به صداهای اطراف خود گوش دهید. اگر بهراحتی میتوانید صدای مراجع قبلی را که در اتاق مشغول صحبت است، بشنوید، میتوانید مطمئن باشید دیگران نیز صدای شما را زمانی که داخل اتاق مشاوره میروید، خواهند شنید.