کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

باپنهان کردن آسیبها دربین دانش آموزان نمی توانیم باآن مقابله کنیم

از بین رفتن قبح‌ رفتارهای پرخطر در بین دانش‌آموزان

19 مرداد 1396 ساعت 10:01

سخنگوی صنف معلمان معتقد است، محرمانه بودن آمارهای مربوط به آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان باعث می‌شود کارشناسان به میزان آن دسترسی نداشته باشند و بدون آمار، نمی توان با پدیده ها مقابله کرد.


به گزارش میگنا حسن خلیل آبادی با اشاره به از بین رفتن قبح رفتارهای پر خطر در جامعه امروز، درباره علل و عوامل ایجاد آن‌ها به خبرنگار مهر گفت: یکی از علت‌های ایجاد و در عین حال زیاد شدن این رفتارها این است که ما در دوره گذار هستیم. دوره گذار یعنی اینکه سنت و مدرنیته با هم در تقابل اند.اگر نتوانیم به خوبی با این تقابل کنار بیاییم و فرایند گذار را منطقی طی نکنیم، دچار مشکل خواهیم شد. 

وی ادامه داد: مثلا اینکه شما بخواهید از یک گردنه عبور کنید اما امکانات لازم مثل زنجیر چرخ و وسایل گرمایشی نداشته باشید. ما در حال گذر از یک گردنه هستیم که باید در این دوره به امکانات مسلح باشیم، ولی متاسفانه مسلح نیستیم و سیستمی هم که می‌خواهد ما را از این گردنه بگذراند بسیار پر اشکال است. 
-
-

خانواده ها هنوز آمادگی برخورد با نسل و پدیده های جدید را ندارند

سخنگوی صنف معلمان با اشاره به اینکه آموزش و پرورش از مسائل زیادی رنج می‌برد، اضافه کرد: برای مثال مشاور در مدارس ما به میزان مورد نیاز وجود ندارد و یا افرادی به شغل مشاوره مشغولند که اصلا رشته آن‌ها با زمینه کاری‌اشان مرتبط نیست و در عین حال خانواده‌ها هم آمادگی  برخورد با نسل و پدیده های جدید را ندارند.

در حال حاضر گسست بین نسلی در جامعه ما وجود دارد و ما را به این جمع‌بندی می‌رساند که باید تجدید نظر جدی در فرایند رفتاری‌امان با نسل جدید داشته باشیم تا بتوانیم به یک درک متقابل از هم برسیم و رفتارهای پر خطر که روزبه‌روز در بین دانش‌آموزان افزایش پیدا می‌کند را کنترل کنیم و در عین حال به معیار جهانی نزدیک کنیم.

او با بیان اینکه یکی از راهکارهای کنترل رفتارهای پرخطر آموزش والدین است، تاکید کرد: آموزش به والدین و در کنار آن آموزش به دانش‌آموزان، عدم تقابل قهرآمیز با نیازهای مادی و معنوی و ایجاد زمینه های حضور در مراکز هنری، فرهنگی، ورزشی و تجهیز و تامین این مراکز به تعداد نیاز جامعه قطعا در کاهش این رفتارهای پرخطر موثر است.

خلیل‌آبادی ادامه داد: باید با نیازسنجی گروه‌های سنی دانش‌آموزان و همچنین مطالعه درباره علل وقوع رفتارهای پرخطر به دانش‌آموزان و والدین آموزش لازم داده شود تا آن‌ها بدانند که باید چگونه با آن مواجه شوند که تمام این موضوعات به محوریت آموزش های علمی، مدرن و به روز بستگی دارد.

رفتار ما با کسانی که رفتار پر خطر دارند بسیار مهم است. در حال حاضر و گاهی اوقات با افرادی که به رفتار پرخطر مبادرت می‌کنند، برخورد قضایی می‌شود، در صورتی که آن‌ها به برخورد ارشادی و حمایتی لازم دارند. فقط با برخورد قضایی نمی‌شود رفتارهای پرخطر و نابهنجار را اصلاح کرد.

خلیل‌آبادی در پایان به‌عنوان سخنگوی صنف معلمان تاکید کرد: باید توجه ویژه‌ای به مسئله آموزش و پرورش کرد که یکی از راه‌حل‌ها در حال حاضر انتخاب وزیر با صلاحیت است. ما برای کم کردن مشکلات به غیر از گذر از یک آموزش و پرورش سنتی به آموزش و پرورش مدرن و مطابق با مبانی فرهنگی چاره‌ دیگری نداریم.


کد مطلب: 41584

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/41584/بین-رفتن-قبح-رفتارهای-پرخطر-دانش-آموزان

میگنا
  https://www.migna.ir