کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

يادداشت

شکایت از روانشناس یا مشاور

16 خرداد 1395 ساعت 11:56

نوع خدماتی که ازائه می دهید فقط در چارچوبی باشد که سازمان نظام برای شما پروانه صادر کرده است.


ميگنا: دكتر علیرضا آقایوسفی/ هر متخصصی در دوران کار حرفه ای ممکن است به دلیل شکایت مراجع، همراهان یا همکاران خود مورد پیگرد قانونی قرار گیرد. شوربختانه همکاران روانشناس و مشاور اطلاعات کافی به منظور واکنش قانونی در برابر شکایت از خویش در دوران تحصیل به دست نمی آورند. اگرچه معمولا میزان این شکایات در این حرفه زیاد نیست ولی آگاهی از چگونگی برخورد مناسب و قانونی می تواند به شما کمک کند تا بهترین نتیجه را به دست آورید.

نخست توصیه می شود که در فرایند کار حرفه ای همه اصول را رعایت کنید تا احتمال شکایت از شما به صفر نزدیک شود. بنابراین، فقط در محل رسمی کارتان فعالیت حرفه ای انجام دهید. یعنی نمی توانید جز در محل کار در هیچ موقعیت دیگر مثل منزل مراجع، خیابان، پارک و مانند آن مداخله انجام دهید.
نوع خدماتی که ازائه می دهید فقط در چارچوبی باشد که سازمان نظام برای شما پروانه صادر کرده است. برای مداخلاتی که به کار می برید دوره های لازم را ببینید و در صورت لزوم در کارگاههای معتبری که از سوی افراد متخصص برگزار می شود، شرکت کنید.

از بزرگ نمایی مشکل مراجع برای او یا همراهان که جرم تلقی می شود، پرهیز کنید. مداخلات را دقیقا مطابق پروتکل مداخله انجام دهید. از سوگیری به نفع یکی از طرفین یا همراهان پرهیز کنید.
در استفاده از واژگان وقت کنید تا احتمال برداشت نادرست به حداقل برسد. به هنگام تردید با همکاران خود مشورت کنید.
نسبت به موقعیتهایی که ممکن است در شما انتقــــــال متقابل ایجاد کنند حساس باشید و آنها را شناسایی و تحلیل کرده و از بروز انتقال متقابل جلوگیری کنید. نشانه های انتقال در مراجع را پیگیری کرده و آنها را با مراجع تحلیل کنید.
به مراجع فرصت صحبت کردن درباره انتقال را بدهید ولی اجازه گذار به عمل (acting out) ندهید.
موارد لازم و حساس را در آخر جلسه با ذکر تاریخ در پرونده درج کنید.
اصول اخلاق حرفه ای مثل رازداری، خودداری از دریافت هدیه، ممنوعیت روابط دوگانه و مانند آن را با جدیت رعایت کنید.
با این وجود، ممکن است گاهی در موقعیتی قرار بگیرید که از شما شکایت شود. اعم از آن که شکایت به شورای استان و هیات بدوی رسیدگی تخلفات تسلیم شده باشد یا به محاکم عمومی، موارد زیر را مد نظر قرار داده و رعایت کنید:
1. خونسردی خود را حفظ کنید.
2. متن شکایت را بخواهید و آن را به دقت بخوانید. مطالعه متن شکایت و هویت شاکی حق شماست.
3. هیچ نامه، تعهد و دفاعیه ای را پیش از مشورت با یک وکیل یا همکار آشنا به موارد قانونی ننوشته و امضاء نکنید.
4. با عنایت به اصول فقهی "اصاله الصحه" و "البینه علی المدعی" از شاکی تقاضای مستندات کنید.
5. شکایت و مستندات را به وکیل و همکار مجرب، قدیمی و حرفه ای مورد اطمینانتان نشان دهید و برای نگارش متن دفاعیه کمک فنی بخواهید.
6. متن دفاعیه و مستنداتتان را از نظر دقت تا حد ویرگول گذاری و نقطه گذاری وارسی کرده و به هیات بدوی یا دادسرا تقدیم کنید.
7. هیجاناتتان را به دقت مدیریت کرده و در صورتی که به بازداشت موقت تهدید شدید، از این مساله نترسید.
8. در صورتی که رای به زیان شما صادر شد، می توانید با ارائه مستندات کاملتر و دفاعیه جدید به کمک وکیل، تقاضای تجدید نظر کنید.
9. در صورتی که قصور یا تقصیری متوجه شما بود، با شاکی مصالحه کنید.
-
دانشیار روانشناسی


کد مطلب: 37239

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/note/37239/شکایت-روانشناس-یا-مشاور

میگنا
  https://www.migna.ir