کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دکتر عزت‌الله کرد‌میرزا - روان‌شناس، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور

انتخاب دوست نامناسب برای از رفع تنهایی

ماهنامه سپیده دانایی , 1 آذر 1394 ساعت 18:00

باسلام. دختری 27ساله هستم. تعدادی دوست و رفیق دارم، منتها دسترسی به آنها ندارم و تنها هستم. دانشجو هم هستم. یک ‌ سال است با دختری تحصیل ‌ کرده دوست شده ‌ ام تا از تنهایی راحت شوم. متأسفانه، بعد از چند ماه دوستی با او، متوجه شدم که دختر نرمالی نیست. خیلی راحت با پسر غریبه دوست می ‌ شود، سوار ماشین غریبه ‌ ها می ‌ شود و دلش را خوش می ‌ کند که آن پسر قصد ازدواج با او را دارد، در صورتی ‌ که تا امروز کسی جدی به ازدواج با او فکر نمی ‌ کند و خودش هم خسته شده که چرا از بین این همه دوست ازدواجی صورت نمی ‌ گیرد و شانس ندارد. به نظر شما، من که اهل این برنامه ‌ ها نیستم، آیا به دوستی با چنین شخصی ادامه دهم؟ خودم تمایلی به ادامه ‌ ی دوستی ندارم، منتها چون احساس تنهایی می ‌ کنم، نیاز به کسی دارم که مرا از تنهایی نجات دهد. راهنمایی ‌ ام کنید که چطور به دوستی با او خاتمه دهم .


پاسخ روان شناس:

بدون این
که در مکان واحدی زندگی کنید، با کسی مراوده دارید. در مواردی  از این دست، شما با کسی دوست هستید و او رفتار و عاداتی دارد که مورد قبول شما نیست. برای توجیه و تبیین این رفتار و ادامهی دوستی چند نظر وجود دارد.

یکی اینکه کسی نیست که با او مراوده کنیم و همصحبت ما باشد و میترسیم که اگر این یک نفر را هم از دست بدهیم، بدون دوست بمانیم. در اینجا این ضربالمثل مصداق دارد که «در بیابان یک لنگهکفش هم غنیمت است». در این شرایط، طبیعی است که ترجیح ما این باشد که با تنها آدمی هم که تفاوتهایی با ما دارد دوست بمانیم.

توجیه دوم این است که زمانی آرزوها و آمال سرکوفتهای داریم که فکر میکنیم خودمان به لحاظ ارتباطات، خط قرمزها و باید و نبایدها نمیتوانیم منتظر برآوردهشدنشان باشیم، اما زمانی که کسانی را میبینیم که بیپروا همان رفتارهایی را که برای ما خط قرمز است انجام میدهند، کنجکاو میشویم و و تجربهی این آدمها که در آنها چه اتفاقاتی افتاده است، ما را برمیانگیزد.

ظاهراً برای کسب آگاهی است که این کارها را انجام میدهیم، اما پیش از این کسب دانایی در بسیاری از موارد این دوستیها خط قرمزهای ما را قیچی میکنند و با اولین تجربه قبح آن برای ما ریخته میشود و برخی ملاحظات در باید و نبایدها برایمان از بین میرود.

اگر به خط قرمزها پایبندیم و برای آنها احترام و پشتوانهی علمی قائلیم، بهتر است از آدمهایی که 180درجه با ما تفاوت دارند پرهیز کنیم. البته نه اینکه نگاه حذفی داشته باشیم. میتوانیم با نوعی مدارا و مسامحه با افراد برخورد کنیم و به عقاید و ارزشهای یکدیگر احترام بگذاریم.

اما کسی که واقعا تنهاست چه کار باید کند؟ به نظر میرسد که باید تنهایی خود را مرور کند که چرا در دنیایی به این بزرگی حتی یک نفر هم نیست که با او دوست باشد. شاید او بلد نیست با کسی دوست باشد. خیلی خوب است که این افراد در این مواقع فعالیتهای اجتماعی خود را در گروهها و تشکلها توسعه دهند، افراد جدید را ملاقات کنند و با افکار متفاوت آشنا شوند.


کد مطلب: 34087

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/note/34087/انتخاب-دوست-نامناسب-رفع-تنهایی

میگنا
  https://www.migna.ir