کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فرهنگ مثبت مدرسه چگونه توصیف میشود ؟

3 ارديبهشت 1403 ساعت 8:40

مفاهیم روانشناسی مثبت در مدارس،علاوه بر خانواده ها و کارکنان به دانش آموزان خواهد آموخت چگونه سلامتی و شادی را برای خود و سایرین گسترش دهند و از چه روشهایی برای موفقیت و بهبود عملکرد تحصیلی خود قدم بردارند.


 به گزارش میگنا فرهنگ مثبت مدرسه از الزامات آموزشی است فرهنگ و نگرش مثبت و همینطور فضای عاطفی مثبت در مدرسه دستیابی به اهداف آموزشی مدارس را تضمین میکند و بر رشد و بلوغ عاطفی و اجتماعی دانش آموزان موثر واقع میشود .
به گزارش میگنا رسانه سلامت روان ایران فرهنگ مثبت مدرسه موجب امید و سرزندگی تحصیلی است این فرهنگ آموزشی شامل اعمال، ارزش‌ها و نگرش‌های مشترکی است که ساختار اجتماعی و اخلاقی مدرسه را شکل می‌دهد و بر نتایج آموزشی تأثیر مثبت می‌گذارد.
فرهنگ مثبت مدرسه باعث توسعه مشارکت دانش آموزان،  بهبود عملکرد تحصیلی و کاهش مسائل انضباطی می شود.
اکرم نصیری روانشناس و مدیر مجتمع آموزشی نردبان زندگی در ادامه این مطلب آورده است  که فرهنگ مثبت مدرسه موجب تسهیل در مهارت‌های ضروری زندگی مانند انعطاف‌پذیری، همدلی، کار گروهی و حل مسئله خواهد بود و دانش‌آموزان را برای موفقیت حتی  فراتر از  مرزها و محدودیت های مدرسه آماده می‌کند.

آنچه که مسلم است معلمان و مدیران مدرسه از طریق نگرش ، رفتار و تعاملات خود، نقش مهمی در ایجاد فرهنگ مثبت مدرسه ایفا می کنند.
یکی از راه‌های اندازه‌گیری فرهنگ مثبت مدارس، اجرای یک نظرسنجی عمومی است.  .

فرهنگ مثبت مدرسه را می‌توان با میزان ارتقای مشارکت دانش‌آموز، عملکرد تحصیلی، کاهش مسائل انضباطی و آماده‌سازی دانش‌آموزان با مهارت‌های ضروری زندگی برای موفقیت فراتر از مدرسه اندازه‌گیری کرد البته از یافته ها و دستاوردهای روانشناسی مثبت هم می توان برای ارتقای عملکرد مدرسه یا واحدهای آموزشی دیگر هم بخوبی استفاده کرد(سماوی، 2022).
مطالعات نشان داده است که مدیران و رهبران آموزشی میتوانند برای فرهنگ سازمانی بهتر ،توسعه احساسات مثبت، گسترش تعاملات، روابط، معنامند و موفقیت بیشتر، از مدل شناخته شده  PERMA، برای رفاه روانی و موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان هم استفاده کنند.
آموزش مفاهیم روانشناسی مثبت در مدارس،علاوه بر خانواده ها و کارکنان به دانش آموزان خواهد آموخت چگونه سلامتی و شادی را برای خود و سایرین گسترش دهند و از چه روشهایی برای موفقیت و بهبود عملکرد تحصیلی خود قدم بردارند.
مطالعات همچنین نشان داده است مداخلات و برنامه های مبتنی بر روانشناسی مثبت در مدارس باعث افزایش رضایتمندی دانش آموزان از زندگی،  تقویت هیجانات مثبت و تعاملات اجتماعی فی مابین و همچنین کاهش مشکلات عاطفی و رفتاری می شود.
مداخلات روانشناسی مثبت همچنین میتواند تاب آوری و بهباشی معلمان را افزایش داده که به نوبه خود بر نتایج عاطفی و تحصیلی دانش آموزانتاثیر خواهد بود .

برخی از مفاهیم خاص روانشناسی مثبت در ارتباط با آموزش عبارتند از امید تحصیلی، خودکارآمدی، بهزیستی روانی و کیفیت زندگی در مدرسه. مشخص شده است که این سازه ها تأثیر مثبتی بر نتایج تحصیلی، انگیزشی و عاطفی دانش آموزان دارد به عنوان مثال، امید تحصیلی با امید به نمرات بالاتر و عملکرد تحصیلی مرتبط است، در حالی که خودکارآمدی با افزایش انگیزه و مشارکت در یادگیری مرتبط است.

علاوه بر این، مداخلات روان‌شناختی مثبت می‌تواند به عملکرد و تاب آوری معلمان کمک کند و منجر به بهبود کیفیت آموزش و حمایت موثرتری از دانش آموزان شود اکرم نصیری روانشناس و مدیر مجتمع آموزشی نردبان زندگی در خاتمه آورده است روانشناسی مثبت در برنامه های درسی مدارس و شیوه های تدریس می تواند به طور قابل توجهی عملکرد تحصیلی و بهزیستی روانشناختی دانش آموزان را افزایش دهد.


کد مطلب: 64214

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/64214/فرهنگ-مثبت-مدرسه-چگونه-توصیف-میشود

میگنا
  https://www.migna.ir