کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

از بهداشت خانواده تا سلامت روان

12 فروردين 1403 ساعت 23:00

سلامت خانواده عبارتست از نقش نظام خانواده در عملکرد اجتماعی افراد است که شامل ابعاد جسمی، ذهنی، عاطفی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و معنوی است.


سلامت خانواده به رفاه کلی افراد در یک واحد خانواده اشاره دارد که سلامت جسمی، روانی و عاطفی را در بر می گیرد.سلامت خانواده عبارتست از نقش نظام خانواده در عملکرد اجتماعی افراد است که شامل ابعاد جسمی، ذهنی، عاطفی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و معنوی است.
پزشکی خانواده یک تخصص پزشکی در مراقبت های اولیه است که مراقبت های بهداشتی جامعی را برای فرد و خانواده در تمام سنین، جنسیت ها، بیماری ها و قسمت های بدن ارائه می دهد.
پزشکان خانواده برای ارائه مراقبت های بهداشتی عمومی به همه اعضای یک خانواده، از جمله معاینات جسمی عمومی، مراقبت در طول بارداری و زایمان، و مدیریت شرایط مزمن مانند دیابت و فشار خون بالا آموزش دیده اند آنها همچنین برای رسیدگی به شرایط حاد مانند شکستگی ها، عفونت های ادراری و واکنش های آلرژیک مجهز هستند.
پزشکی خانواده بر اهمیت بستر خانواده و جامعه در مراقبت‌های بهداشتی، با تمرکز بر پیشگیری از بیماری و ارتقای سلامت تاکید دارد
کلینیک های پزشکی خانواده با تاکید بر مراقبت بیمار محور و خدمات جامع، طیف وسیعی از خدمات را برای رفع نیازهای بهداشتی خانواده ها ارائه می دهند که ممکن است با توجه به ارتباط سلامت خانواده و سلامت روانی اجتماعی چنین خدمات یرا نیز شامل شود در هم تنیدگی سلامت خانواده با سلامتی اجتماعی پیامدهای قابل توجهی برای سیاست های اجتماعی و خدمات بهداشت روان در بخش دولتی و غیر دولتی را یاد آور میشود .

  به گزارش میگنا رسانه روانشناسی و تاب آوری ایران سلامت خانواده عبارتست از نقش نظام خانواده در عملکرد اجتماعی افراد است که شامل ابعاد جسمی، ذهنی، عاطفی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و معنوی است.
این دیدگاه  کل نگر به ویژه برای مداخله مددکاری اجتماعی میتواند بسیار قابل توجه باشد زیرا اهمیت سلامت خانواده را در پرداختن به چالش‌های سلامت روان و ارتقای سلامت اجتماعی مورد تاکید قرار میدهد.
خاطره اکبری روانشناس برنامه های توانمندسازی روانی اجتماعی، مانند آموزش روانی خانواده، می تواند به طور قابل توجهی دانش و مهارت های مراقبین و مددکاران اجتماعی را بهبود بخشد یا افزایش دهد، خشم، سردرگمی و ناراحتی عاطفی را برای خانواده بیمار کاهش دهد این مداخلات همچنین می‌تواند مهارت‌های حل مسئله و کیفیت زندگی مراقبین را بهبود بخشد، استرس مربوط به مراقبت را کاهش داده و آرامش را افزایش دهد

مسائل بهداشتی و دغدغه مندی های حوزه سلامت خانواده میتواند متفاوت باشد اما مشاهدات نشان میدهد   چالش های متعدد جسمی، ذهنی و عاطفی فراگیر هستند که بدآن بشرح زیر اشاره میگردد.
خانواده ها اغلب با بیماریهای مزمنی مانند دیابت، فشار خون بالا، آرتریت و آسم مواجه هستند که نیاز به مدیریت و مراقبت مداوم دارند دست و پنجه نرم میکنند
. خانواده ممکن است گرفتار بیماریهای ژنتیکی خاصی باشند که زمینه را برای بیماریهای قلبی، سکته مغزی و برخی سرطان ها را افزایش دهند.
. مسائل مربوط به بهداشت روان خانواده ، همانند تعارضات و فقدان صمیمیت و محبت، همزمان بر سلامت روحی و جسمی خانواده اثر گذار خواهد بود
. شاید بیراه نباشد که بخش عمده سلامت خانواده را با سبک زندگی و عادات مرسوم و متداول خانواده در تغذیه و فعالیت بدنی و ورزش یا رفتارهای دیگری مانند سیگار کشیدن مرتبط بدانیم.
. روابط زناشویی و مناسبات همسران می تواند به طور قابل توجهی بر نیمرخ روانی و سلامت جسمانی تمامی اعضای خانواده و تاب آوری فرزندان و سایرین تاثیر داشته باشد .
 این موارد و مسایل دیگری میتواند بطور کلی سلامت خانواده را تحت تاثیر قرار دهد شاید بنوعی  و با اهمیتی از جنسی متفاوت برخوداری و شرایط اقتصادی خانوار به گونه دیگر مورد توجه قرار داد فقر دشمن سلامت روان و پویایی خانواده است .

.
 


کد مطلب: 64158

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/64158/بهداشت-خانواده-سلامت-روان

میگنا
  https://www.migna.ir