با پرسیدن سوالات ساده اما موثر، می توانید به شریکتان در کشف فرصت ها کمک کنیداما چگونه می توانید برای تغییرات مثبت افرادی که اطرافتان هستند، اثرگذار باشید؟
پیتر برگمن هاوی ژاکوبسن مترجم: مریم رضایی
پیدا کردن جنبه های مثبت اتفاقات منفی
برگرفته از کتاب می توانی دیگران را تغییر دهی
دنیای اقتصاد , 30 آبان 1402 ساعت 9:05
با پرسیدن سوالات ساده اما موثر، می توانید به شریکتان در کشف فرصت ها کمک کنیداما چگونه می توانید برای تغییرات مثبت افرادی که اطرافتان هستند، اثرگذار باشید؟
چگونه می توانید برای تغییرات مثبت افرادی که اطرافتان هستند، اثرگذار باشید؟
در کتاب «می توانی دیگران را تغییر دهی: چهار اقدام برای کمک به پیشرفت همکاران، کارکنان - و حتی خانواده» با استفاده از مجموع 50 سال تجربه حرفه ای شان روی هم، نشان می دهند چگونه می توانید برای تغییرات مثبت افرادی که اطرافتان هستند، اثرگذار باشید. تغییر روش حرف زدن شما، باعث می شود در چشم دیگران فقط یک منتقد نباشید و به عنوان یک دوست همراه و اثرگذار از شما استقبال شود. در این کتاب یاد می گیرید چگونه:
افراد را از حالت تدافعی درآورید و اعتماد به نفس آنها را برای عمل کردن افزایش دهید.
بزرگ ترین مشکلات افراد را به فرصت های بزرگ تر تبدیل کنید.
مسوولیت پذیری مداوم را تضمین کنید، بدون اینکه افراد به شما وابسته باشند.
افراد در برابر تغییر مقاومت می کنند، اما تغییر و رشد فردی برای موفقیت و از آن مهم تر برای زندگی رضایت بخش حیاتی است.
مارشال گلدسمیت، نویسنده و مربی رهبری سازمانی برجسته آمریکایی، در پیش گفتار این کتاب می نویسد:
به عنوان یکی از بنیان گذاران رشته «کوچینگ» کسب وکار و کار کردن به عنوان مربی اجرایی به مدت بیش از 40 سال، ماموریت ساده ای داشته ام: کمک به بهتر شدن رهبران بزرگ کسب وکار، از طریق تغییرات رفتاری مثبت ماندگار. من برای مدیران عامل سازمان هایی مثل فورد، بانک جهانی، بست بای، تارگت و خیلی های دیگر مربی گری کرده ام. درآمد خوبی داشته ام؛ با افراد فوق العاده ای همکاری می کنم؛ و در تغییرات مثبت جهان نقش داشته ام.
اما شاید بزرگ ترین هیجان من زمانی باشد که به کسی «کمک غیرمنتظره» می کنم - کسی که امیدش را برای تغییر کردن از دست داده است - چون با اینکه فهم این ماموریت ساده است، تغییر کردن در عمل، کار بسیار سختی است.
به همه روش هایی که تلاش کرده اید تغییر را در زندگی خودتان عملی کنید فکر کنید: وزن کم کردن، زمان بیشتر با خانواده گذراندن، بهتر گوش دادن، بیشتر ورزش کردن، بیشتر آب خوردن، متمرکز ماندن بر اهداف بلندمدت. چه تعداد از این اهداف دائمی شده اند؟
طبق تحقیقی که از رهبران کسب وکار، مشتریان و همکارانم داشته ام، پاسخی که عموما می شنوم «هیچ کدام» است. برای اینکه نسبت به آب خوردن روزانه، جمع کردن انرژی برای باشگاه رفتن در کل هفته، یا تلاش برای گوش دادن آگاهانه در مکالمات هوشیار باشید، باید یک دوره، اراده و انگیزه بالایی داشته باشید.
بعد زندگی روی واقعی خود را نشان می دهد. مشغله زیاد می شود، اتفاقات غیرمنتظره رخ می دهند، و همه دلایلی که نمی گذارند همان دوره بر اهدافتان متمرکز بمانید، تبدیل به توجیه می شوند. چند ماه بعد، همچنان هر از گاهی به باشگاه می روید و تغییری هم در روند گوش دادن شما به اطرافیان ایجاد نشده است.
بدتر از آنکه نمی توانید در زندگی خودتان تغییرات ایجاد کنید، تلاش برای تغییر رفتار والدین، فرزندان، دوست، شریک، همسر، همکار یا کارمندانتان است. آیا امتحانش کرده اید؟
جمله ای که با «ای کاش فقط...» شروع می شود، به صورت نرمال به یک مکالمه مفید درباره تغییرات و استراتژی های مثبت که باعث شود فردی که به او اهمیت می دهید رفتار متفاوتی داشته باشد، منجر نمی شود. در واقع، بیشترین احتمالی که وجود دارد این است که فرد مقابل، به سرعت حالت تدافعی، خشم و بی میلی بگیرد.
با این حال، ابزارها و مهارت های من در کوچینگ، معجزه می کنند! مشتریانم الگوهای دیرپای خودتخریب گری را تغییر می دهند. آنها رفتارهای مثبت جدیدی را در پیش می گیرند که به آنها کمک می کند به اهداف و آرمان های خود برسند.
کلمات نمی توانند توصیف کنند این کار چقدر لذت بخش، راضی کننده و معنادار است. فقط باید برای خودتان تجربه اش کنید. چیزی که با کلمات بتوانم بگویم این است که «امکان» آن چقدر زیاد است. بله، شما «می توانید» دیگران را تغییر دهید. من همیشه این کار را انجام می دهم. پیتر و هاوی هم در این کتاب، همین کار را کرده اند. کتابی که قرار است بخوانید، هر چیزی را که لازم دارید، برای غلبه بر این فرآیند در اختیارتان می گذارد.
چون این یک فرآیند است؛ فرآیندی حساب شده، نه جادویی یا دستکاری شده که به هیچ ویژگی شخصیتی به جز تمایل خالصانه برای کمک کردن و تواضع و نظم برای یادگیری چیزهای جدید، نیاز ندارد.
در واقع، اصولی که در این کتاب طی دو بخش و 27 فصل آمده، چیزهایی را که من و دیگر مربیان ارشد کسب وکار انجام می دهند تا به بهتر شدن مشتریان موفق کمک کنند، مورد تاکید قرار می دهند. کاری که پیتر و هاوی در این صفحات انجام داده اند، کارهایی که ما انجام داده ایم را برای خواننده دسترس پذیر کرده اند تا آنها را در محیط کار، در خانه و در هر جایی که افراد می خواهند به کسانی که برایشان اهمیت دارند کمک کنند به پتانسیل واقعی خود برسند، به کار ببرد. آنها چیزی را ارائه کرده اند که بیشتر افراد آن را یک فرآیند ناامیدکننده و مبهم می دانند و چهار قدم کلیدی را برای تغییر فرمول بندی کرده اند.
من و پیتر سال ها با هم همکاری کرده ایم و تغییر رفتار مردم به شیوه هایی که مورد توجه اطرافیانشان قرار بگیرد، کسب وکار اصلی ما در این سال ها بوده است. تخصص پیتر، در روش او برای هدایت افراد در مسیر تغییر، بدون نادیده گرفتن موانع متداول ناامیدی و خشم، مشهود است. این اقدامات خواننده را به یک رهبر سازمانی تبدیل می کنند که می تواند تیمی بسازد یا تیمی که دارد را به سمتی تشویق کند که بهترین نتایج را بگیرد و رشد و پیشرفت کند.
این کتاب را در بخش های بعدی این مطلب بخوانید و یاد بگیرید چطور به یک رهبر سازمانی، شریک، والد و دوست بهتر تبدیل شوید. می توانید همان اثری را بر دنیای خود داشته باشید که بیشتر مربیان معروف و تاثیرگذار دارند. زندگی عالی است!
با پرسیدن سوالات ساده اما موثر، می توانید به شریکتان در کشف فرصت ها کمک کنید. همچنین گفتیم یکسری دسته بندی ها وجود دارند که فرصت ها در دل آنها هستند. باید بدانیم یک مشکل، تقریبا همیشه دو جنبه دارد: یک جنبه منفی آشکار و یک جنبه مثبت پنهان.
یکی از دسته بندی های متداول یافتن فرصت، شامل پیدا کردن جنبه مثبت مشکل است. با پرسیدن یکسری سوالات می توانید «جنبه های مثبت یک مشکل» را پیدا کنید: «آیا یک نکته خوب در مورد این مشکل وجود دارد؟» یا «آیا روشی برای بهره برداری از این مشکل وجود دارد تا به یک دستاورد نیروبخش برسیم؟»
به عنوان مثال، رامونا فرد پرخاشگری است (جنبه منفی مشکل) و به خاطر آن - نه با وجود آن - می تواند کمک کند تیم در مورد مسائل مهم رو به جلو حرکت کند (جنبه مثبت مشکل).
کنجکاو و فروتن باشید. به خاطر شریکتان، ملاحظات و تئوری های شناور مطرح کنید. در این مورد، دارا با صبوری بن را به سوی ربودن فرصت داشتن یک تیم با عملکرد خوب سوق می دهد. اهمیت صبر طولانی را دست کم نگیرید. تمایل دارا به صبر کردن - و فضا دادن به بن برای پردازش سوال و دادن پاسخی شجاعانه - برای ربودن این فرصت، اتفاق مهمی است.
کد مطلب: 63436