رسانه ها تقریبا همیشه با ما هستند؛ آمارها نشان می دهد که مردم روزانه 13 ساعت از رسانه های مختلف استفاده می کنند و تقریبا 8 ساعت از این زمان سهم رسانه های دیجیتال است
سواد رسانه ای نوعی پژوهش است
راه دانا , 26 آذر 1401 ساعت 9:42
رسانه ها تقریبا همیشه با ما هستند؛ آمارها نشان می دهد که مردم روزانه 13 ساعت از رسانه های مختلف استفاده می کنند و تقریبا 8 ساعت از این زمان سهم رسانه های دیجیتال است
کسب سواد رسانه ای نوعی کار پژوهشی است و همان طور که پژوهشگر برای انجام پژوهش نیازمند دسترسی به منابع دست اول و آثار نویسندگان و پژوهشگران دیگر است سواد رسانه ای نیز چنین ماهیتی دارد.
این بحث را از دو بعد می¬توان مورد بررسی قرار داد:
1- بعد کمی: منظور تعداد و تنوع رسانه هاست
2- کیفی: منابع اقتصادی و درآمد رسانه ها- تکنولوژی- تحریم ها- کیفیت نیروی انسانی و محدویتها.
در واقع منظور از بعد کیفی این است که نه متون و تصاویر رسانه ای مبهم باشند و نه تحلیل های رسانه ای نارس و نارسا.
اگر رسانه های متعدد و با کیفیت در دسترس مخاطب نباشد انتظار این که فرد در مواجهه با اخبار و پیام های رسانه ای متفکرانه و نقادانه عمل کند انتظار بیهوده ای است.
انواع محدودیت هایی که در بحث آموزش سواد رسانه ای وجود دارد عبارت اند از:
1- محدودیت هایی که در اختیار مخاطبان است مانند تصمیم درباره این که به چه رسانه ای مراجعه کند
2- محدودیت هایی که در اختیار مخاطبان نیست مثل کیفیت رسانه ها
3- فقدان منابع معتبر و قابل دسترس
4- فقدان منابع مشابه
5- سرمایه و زمان.
جهت گیری حاکم بر رسانه های ما نامتعادل است که این مساله باعث عدم تعادل رژیم رسانه ای به ویژه رژیم رسانه ای حزبی مخاطبان شده است.
کیفیت توسعه انسانی نیز تاثیر بسیار زیادی بر موفقیت آموزش سواد رسانه ای دارد.
هر چه سطح توسعه انسانی در جامعه پایین باشد بسترهای آموزشی و اقتصادی توسعه سواد رسانه ای نیز وجود نخواهد داشت.
تربیت سیاسی مخاطبان نیز با سطح سواد رسانه ای ارتباط دارد و هر جامعه ای که قوانین و قالب های پیکار سیاسی در میان اکثریت مردم نهادینه شده باشد کار رسانه ای و اموزش سواد رسانه ای در ان با موفقیت بیشتری همراه خواهد بود.
کد مطلب: 60696