میگنا: مسعود شکوهی گفت: هفتة معرفی مشاغل، که هرساله در هفتة اول اردیبهشت ماه( یکم تا هفتم) توسط مشاوران در مدارس برگزار میشود فرصت مغتنمی است تا دانش آموزان دورههای مختلف تحصیلی با مشاغل گوناگون و لزوم آنها در جامعه آشنا شوند.
وی افزود: در سال جاری به علت شرایط حاکم ناشی از کرونا که به تعطیلی مدارس انجامیده است فعالیتهای مربوطه به " معرفی هفته مشاغل " در فضای مجازی انجام میشود.
شکوهی تصریح کرد: تهیه و ارسال تراکت و بروشورهای شغلی در فضای مجازی، تهیه بروشورهای تحصیلی ویژه تبیین ضوابط هدایت تحصیلی دانش آموزان، تهیه کلیپهای سخنرانی متخصصان موفق رشتههای گوناگون تحصیلی و دانشگاهی مثل پزشکان ، اساتید دانشگاه، چهرههای موفق کارآفرینی و خوداشتغالی استانها، تهیه پیامهای مناسب تحصیلی –شغلی، معرفی شاخهها و رشتههای تحصیلی دانش آموزان، معرفی رشتههای دانشگاهی، تهیه پویانماییهای شغلی، معرفی مشاغل بومی منطقهای و استانها، بازدید از مراکز و محیطهای شغلی توسط دانش آموزان در فضای مجازی(تور مجازی شغلی)، معرفی سایت h.medu.ir جهت آشنایی اولیاء و دانش آموزان با قوانین و مقررات و سؤالات مربوط به هدایت تحصیلی ازجمله فعالیتهای هفته معرفی مشاغل در فضای مجازی خواهد بود.
وی افزود: ضروری است تا دانشآموزان جهت طرحریزی مناسب تحصیلی- شغلی با مشاغل موجود در جامعه آشنا شوند و بتوانند تصمیمگیری مناسبی در خصوص انتخاب رشته تحصیلی و شغلی، بر اساس استعداد و رغبت خود و کیفیتبخشی به زندگی را داشته باشند.
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابرآسیبهای اجتماعی خاطرنشان کرد: هدایت صحیح دانشآموزان به شاخهها، رشتههای تحصیلی- شغلی، آماده نمودن آنان برای تحصیلات عالی و ورود به بازار کار با توجه به امکانات و نیازهای جامعه ضرورتی اجتنابناپذیر است.
وی به اهداف راهنمایی شغلی در دورههای مختلف تحصیلی اشاره و تصریح کرد: مهمترین هدف راهنمایی شغلی در دور ابتدایی آن است که دانش آموزان متوجه شوند که وجود تمام مشاغل مشروع و نیز اشتغال درآنها برای ادامه زندگی افراد و بقای جامعه لازم است.
شکوهی اضافه کرد: در دوره اول متوسطه، دانش آموزان از طریق راهنمایی شغلی، باید از توانائیها و خصوصیات خود بیشتر آگاه شوند و با تأکید بر خودشناسی و شناخت مشاغل مختلف، برای طرحریزی شغلی آماده شوند. در این دوره، خودشناسی بر شغل شناسی مقدم است.
وی ادامه داد: در دوره متوسطه دوم، راهنمای شغلی دو هدف اصلی را دنبال میکند؛ اول آنکه با فراهم کردن امکانات و موقعیت ، دانشآموز با خودشناسی و شغل شناسی کاملتر و دقیقتر طرحریزی شغلی را انجام دهد و مشکلات موجود را در انتخاب شغل برطرف نماید و دوم آنکه باید اطلاعات دقیقتری درباره نتایج آزمونهای روانی، شناسایی مشاغل متعدد و امکانات و فرصتهای استخدامی در دسترس دانش آموزان قرار گیرد.