ميگنا: خیلی وقتها که فشار مشکلات یا محدودیتها زیاد میشود یا همهچیز ناامیدکننده بهنظر میرسد، آدم فقط به یک انگیزه نیاز دارد برای اینکه امیدش را از دست ندهد و برای حل شدن مشکلات تلاش کند.
امید،
شادی،
غرور؛
روانشناسی مثبتگرا میگوید اینها احساساتی هستند که به آدمها انگیزه فعالیت میدهند و کمک میکنند محدودیتها و مشکلات را راحتتر پشت سر بگذارند. اما این موضوع فقط محدود به تجربههای فردی نیست و در مورد موضوعات اجتماعی هم کاربرد دارد. به همین خاطر است که تحریک احساسات مثبت اخیراً بهعنوان یک تکنیک موثر در روزنامهنگاری سازنده مطرح شده و هدف از آن این است که هم از سرخوردگی مخاطبین بهخاطر حجم زیاد اخبار منفی جلوگیری کند و هم آنها را به مشارکت فعال در حل مشکلات ترغیب نماید. در این گزارش به بررسی این تکنیک و کاربرد آن در روزنامهنگاری میپردازیم.
احساسات مثبت پیشرفت را کلید میزند
«
مارتین سلیگمن» که جزو پیشگامان روانشناسی مثبتگرا و از افراد صاحبنظر در این رشته است میگوید احساسات مثبت مثل امید، شادی و رضایت، نشاندهنده و شاخص وجود رشد و پیشرفت هستند؛ یعنی وقتی در یک زمینه فردی یا اجتماعی پیشرفت اتفاق بیفتد، این احساسات را میتوان در آدمها دید.
اما «
باربارا فردریکسون» استاد روانشناسی دانشگاه میشیگان میگوید
احساسات مثبت فقط نتیجه رشد و پیشرفت نیستند؛ بلکه خودشان میتوانند پیشرفت را بهوجود بیاورند یا تقویت کنند. او این موضوع را در نظریه مشهور خود به نام «بسط دادن و ساختن» ( broaden-and-build) مطرح کرده و اینطور توضیح میدهد که احساسات مثبت، فرد را تشویق میکند یک کار موثر برای حل مشکل انجام دهد و ذهنش را برای برنامهریزی و تصمیمگیری بهتر باز میکند.