کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

درمان افسرگی در اکثر موارد مساوی است با درمان سندرم روده تحریک پذیر

14 فروردين 1396 ساعت 16:29

از آنجا که افسردگی جلوه های گوناگونی دارد، پزشکان از تشخیص آن غافل می شوند، این اختلال نشانه های زیادی دارد


ميگنا: یک رابطه نزدیک بین روده و مغز وجود دارد که در نتیجه این رابطه باعث بروز مشکلات معده ای – روده ای و مشکلات روانپزشکی، بطور همزمان است از اینرو تغییرات فیزیولوژیکی داخلي با فاکتورهای محیطی از جمله مصرف سیگار و استفاده از داروهای غیر التهابی غیر استروئیدی و دیگرداروها، خطر بیماریهای گوارشی را افزایش می دهد .

مطالعات همه گیر شناسی بالینی نشان می دهند که تقریبا 50 درصد مبتلایان به اختلالات عملکردی گوارشی، اختلالات اضطرابی و خلقی همبود دارند، در حالیکه این رقم در مورد افراد مبتلا به اختلالات معده ای – روده ای ساختاری 15 تا 30 درصد می باشد .

وجود اختلالات روانپزشکی از جمله افسردگی، پیش بینی کننده نتایج ضعیف برنامه درمانی، و يا بر عکس، تخفیف یافتن علایم روان پزشکی با کاهش نشانه های جسمی وابسته می باشد.

اثرات فیزیولوژیک و جسمی افسردگی می تواند باعث ایجاد عوارض بغرنج در بیماریهای مزمن، کاهش کیفیت زندگی، کاهش انگیزه در ادامه مراقبت از خود و افزایش میزان بستری شدن در بیمارستان باشد .
از آنجا که افسردگی جلوه های گوناگونی دارد، پزشکان از تشخیص آن غافل می شوند، این اختلال نشانه های زیادی دارد، از قبیل سردرد، یبوست، کم شدن اشتها، کمر درد و خستگی مزمن، این در حالی است که ممکن است بررسی ها و معاینات گسترده، در این بیماران نتایجی نداشته باشند، درحالي که درمان سریع افسردگی به طور معمول موجب تخفیف نشانه های بدنی حاصل از آن می شود .

نویسنده : بهاره  قربانی تقلید آباد
- روان شناس بالینی

1. Drossman, D., M. Camilleri, E. MayerW.(2002). Whitehead, AGA technical review on irritable bowel syndrome. Gastroenterology . 123, 2108.
2. Guthrie EA, Creed F, Whorwell PJ, et al.(1992). Outpatients with irritable bowel syndrome:a comparison of first time and chronic attenders. Gut .33,361–3.


کد مطلب: 40518

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/40518/درمان-افسرگی-اکثر-موارد-مساوی-سندرم-روده-تحریک-پذیر

میگنا
  https://www.migna.ir