مخالفت رؤسای دانشکده ها و مدیران گروههای روان شناسی دانشگاههای تهران با انتقال رشته روان شناسی بالینی
میگنا: در پی سیاستهای کلان سلامت و قوانین بالا دستی کشور، موضوع انتقال رشتههای مشترک از وزارت علوم تحقیقات و فناوری به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تیرماه امسال از سوی وزیر بهداشت مطرح شد، وزارت بهداشت در این زمینه اعلام کرد که در حال حاضر 10 دانشگاه زیرمجموعه وزارت بهداشت دورههای کارشناسی ارشد رشته روان شناسی بالینی را در گرایشهای مختلف مطالعات اعتیاد و غیره تربیت میکنند.
وزیر بهداشت درخواست کرده است که رشته روانشناسی بالینی باید متولی خاصی داشته باشد تا دانشجویان آموزش های با کیفیت دریافت کنند بنابراین این رشته باید از وزارت علوم به وزارت بهداشت منتقل شود که هم اکنون درخواست وزیر بهداشت پس از بررسی در کارگروه های مختلف، در انتظار ابلاغ انتقال از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
امروز در نشست (بررسی آسیبشناسی واگذاری روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت)
دکتر عباسعلی اللهیاری رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور گفت: بسیاری از مسئولان وزارت بهداشت هم موافقند آموزش پزشکی به وزارت علوم برگردد زیرا نهاد علم و تحقیقات و فناوری کشور در همه دنیا یک متولی دارد شاید هم یکی از علل پایین آمدن رتبه ما در عرصه بین المللی بخاطر همین جدایی آموزش و پزشکی باشد.
وی افزود: در دنیا به ازای هر 500 خانوار یک روانشناس اشت در حالی که ما به ازای هر 4500 خانوار یک روانشناس داریم حالا اگر این انتقال هم ایجاد شود آیا امکانات و زیر ساختهای آن فراهم است ؟
وی خطاب به شرکت کنندگان در این نشست که رؤسای دانشکده و مدیران گروهها روانشناسی و مشاوره دانشگاهها و نخبتگان روانشناسی کشور بودند گفت: شاید در جامعه روانشناسی بالینی مشکلی باشد اما در جامعه پزشکی و نظام پزشکی هم اشکالاتی است ما مشکلاتی که داریم باید طبق قانون رسیدگی شود اما اکثر این جامعه مخالف این انتقال هستند زیرا به ضرر کشور و رشد علمی کشور است و کارعلمی و پشتوانه حقوق محکمی ندارد.
اللهیاری با تأکید بر اینکه هر دو وزارتخانه باید تقویت شوند افزود: پیشنهاد اصلی ما این است اگر می خواهید این کار در کوتاه مدت انجام شود باید یک شورای گسترش مشترک با نمایندگان هر دو وزارت تشکیل شود تا دانشجویان بتوانند در زمینه کاری خود از امکانات هر دو وزارتخانه استفاده کنند، مثلاً دانشجوی دانشگاه تربیت مدرس بتواند از امکانات بیمارستانی وزارت بهداشت استفاده کند و یا دانشجوی بالینی وزارت بهداشت بتواند از امکانات آزمایشگاهی روان شناسی تحت پوشش وزارت علوم استفاه کند.
دکتر غلامعلی افروز روانشناس در ادامه این نشست به همکاری تخصص های مختلف در تیم سلامت اشاره کرد و گفت: تیم سلامت پزشک متخصص در حوزه های مختلف می خواهد از داروساز تا دندانپزشک، روانشناس بالینی هم می خواهد اما باید دانش آموختگان این رشته را بخواهد نه خود رشته را.
وی افزود: باید وزارت بهداشت بهترین دانش آموختگان این رشته را از بین پروانه های سازمان نظام روانشناسی انتخاب کند.
افروز گفت: همه شاخه های روانشناسی در یک ارتباط و یک پیکره واحد هستند، الان تمام بیمارستانهای کشور در بخش پزشکی هسته ای تمام متخصصان پزشکی را بکار می گیرند ضمن اینکه مهندسان پزشکی هم در کنار آنها هستند پس نمی شود رشته مهندسی پزشکی و هوش مصنوعی را هم به وزارت بهداشت انتقال داد.
افروز خطاب به وزیر بهداشت هم گفت: شما دنبال تیم سلامت باشید هر چند ما امیدواریم کل آموزش پزشکی به وزارت علوم برگردد، شما متولی سلامت هستید نه متولی آموزش، به دنبال دانش آموختگان مطلوب باشید. به دنبال تیم سلامت باشید نه رشته. قبول داریم در وزارت علوم نقص هایی هست اما کمک کنید درست شود.
وی افزود: براساس آماری که رسانهها اخیراً اعلام کردند متأسفانه تخلفات پزشکی مطابق آمار پزشکی قانونی30 درصد افزایش یافته است. در واقع وزارت بهداشت با وجود مشکلات نمیتواند آموزش دانشجویان رشتههای روانشناسی بالینی و سلامت را عهدهدار شود.
مدیر گروه روان شناسی کودکان استثنایی دانشگاه تهران افزود: مصیبت از آن زمانی آغاز شد که دارنده مدرک کارشناسی در هر رشته ای توانست وارد کارشناسی ارشد روانشناسی شود که کاملاً اشتباه بود، کانون وکلا به کسی که لیسانس غیر مرتبط دارد پروانه نمی دهد، باید رشته و پایه را تقویت کنیم به وزارت بهداشت بگویم ما بهترین ها را تربیت می کنیم.
بنابراین گزارش در بخشی از بیانیه پایانی این نشست آمده است: با بررسی های به عمل آمده، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به هیچ عنوان زیر ساخت ها و امکانات و شرایط پرورش و تربیت کارشناسان این گرایش های مهم را متناسب با نیاز امروز و فردای جامعه ندارد، بنابراین این انتقال غیر اجرایی است.
دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری روانشناسی بالینی و سلامت در دانشگاه های زیر مجموعه وزارت بهداشت و درمان تحصیل نمی کنند، چگونه ممکن است بدون آماده سازی زیر ساخت ها این انتقال را انجام داد بویژه اینکه هم اکنون نیز با استاندارهای جهانی فاصله فاحش داریم.