کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مطلب ارسالي خوانندگان

مشکلات و دغدغه هاي فارغ التحصیلان رشته هاي روانشناسی و مشاوره

17 آبان 1395 ساعت 16:58

جمعي از فارغ التحصيلان روان شناسي و مشاوره دانشگاههاي كشور طي نامه اي كه براي ميگنا ارسال كرده اند خواهان توجه بيشتر مسئولين و دست اندركاران نسبت به انبوه فارغ التحصيلان رشته هاي مذكور شدند . آنان براي ما نوشته اند:


متاسفانه موج علاقه جوانان به ادامه تحصيل در رشته هاي روان شناسي و مشاوره براي ارائه خدمات روانشناختي و مشاوره اي به مردم توام با پذيرش بيش از حد دانشجو در برخي واحدهاي دانشگاهي بويژه در شهرستانها روبرو شده است و سالانه تعداد زيادي روانشناس و مشاور جوان با هزاران اميد و آرزو فارغ التحصيل مي شوند که به دليل نبود رديف هاي استخدامي نهادهاي دولتي و تكميل فرصت ها و ظرفیت هاي شغلی در کشور هر روز بر تعداد فارغ التحصيلان بيكار رشته هاي مذكور افزوده مي شود و به سرنوشت ديگر تحصیلکردگان رشته هاي گوناگون دچار مي شوند.
-
از طرفي درمانگران و مشاوران شاغل در مراكز ارایه خدمات روان شناسي و مشاوره با مشکلات گوناگونی همچون عدم حمايت و حذف خدمات روانشناسی از تعرفه ها و بیمه های درمانی، عدم حمایت رسانه ها از مشاوره به لحاظ کارکردی، جا نیفتادن فرهنگ مشاوره اي، معضل بیکاری فارغ التحصيلان، هزينه ها و عدم دریافت حقوق مناسب و ... دست و پنجه نرم می کنند، این در حالی است که ارایه خدمات بالینی و روان درماني، کاری تخصصي و حساس و پر مشقت است.

با توجه به رشد برخي آسيب هاي اجتماعي در جامعه و افزايش رفتارهاي پرخطر در بين نوجوانان اولويت اقدامات پيشگيرانه در بهداشت رواني افراد جامعه، نظارت دستگاه هاي حاكميتي براي ساماندهي اينهمه نيرو و پتانسيل عظيم و احقاق حقوق از دانش آموختگان مذكور ضروري است.

ارائه خدمات رواندرمانی در حال حاضر جزو وظایف اصلي يك روانشناس است اما تامين هزینه هاي درماني را بیمه هاي درمانی برعهده نمي گيرند و اين معضل منجر به قطع جلسات رواندرماني توسط مراجع خواهد شد. بی تردید اين امر منجر به افزايش مشكلات و بيماري رواني در جامعه خواهد شد. و از طرفي آینده شغلی این رشته ها متزلزل و نگران کننده خواهد بود.

از سوي ديگر تعدادي از روانشناسان درحیطه های شغلی ديگر همچون کلینیک های بازتوانی و ترك اعتیاد با برخي پزشکان همکاری حرفه اي دارند اما در حال حاضر نيز با شایعه تعطيلي اين مراکز، بر نگرانی بسياري از همكاران كه در این مراکز با فرسايش شغلي بالا و سطح درآمد پایین مشغول به فعالیت هستند افزوده است.

تداخل شرح وظايف بين روان شناسان و روانپزشكان و ورود برخي روانپزشكان به حوزه هاي رواندرماني باعث شده است تا روانپزشكان با حمايت وزارت بهداشت در بسیاری از حوزه های کاری مرتبط، بر روان شناسان به نوعی اشراف و حق تقدم پیدا كنند و بسياري از فارغ التحصیلان رشته هاي روان شناسي یا مشاوره دانشگاه هاي تحت نظر وزارت علوم، صرفا يك تيكه كاغذ بنام مدرک تحصیلی را  دارا مي باشند و تخصص عملي و یا تجربه كاري ندارند.

از طرفي سوق دادن فارغ التحصيلان ديگر رشته ها با مدرك كارشناسي غير مرتبط به دوره هاي کارشناسی ارشد و تحصيلات تكميلي رشته هاي روانشناسی و مشاوره آسيب جبران ناپذیری بر پيكره جامعه روانشناسان و مشاوران وارد كرده است، و افراد جذب شده بدون آگاهی از آینده شغلی و عدم پذیرش در جامعه روانشناسی و مشاوره وارد این رشته می شوند. پايه آموزش عالي دوره كارشناسي است كه فرد از نظر تئوري و مفاهيم پخته مي شود و دوره ها يبعدي تحصيلات تكميلي است كه بيشتر امور پژوهشي است .

نكته ديگر اينكه اخيرأ رشته روانشناسي مورد سوء استفاده برخي سودجويان اقتصادي واقع شده و افرادي با رشته هاي غير مرتبط به صرف بيان خوب و ظاهر شيك اقدام به برگزاري كارگاه هاي آموزشي و درماني نموده اند و از این راه کسب درآمد می نمايند بدون اينكه نظارت و كنترلي بر كار و آسيب هايي كه اين عده روان شناس نما بر علم روان شناسي وارد مي كنند باشد.

همچنين ديده شده تعدادي از اساتيد و اعضاي هيات علمي نيز براي درآمدزايي مركز مشاوره شخصي خود و امرار معاش بيشتر اقدام به برگزاري دوره های کارورزی و پذيرش تعدادي از فارغ التحصيلان جوان كرده اند كه با شهریه های سنگیني كه براي اين دوره ها  در نظر گرفته اند، سنگ بزرگی پیش پای روانشناسان و مشاوران جوان برای کسب پروانه کار از سوي سازمان نظام روان شناسي و مشاوره انداخته اند.

اميد است ارگان هایی حاكميتي مانند وزارت ورزش و جوانان،سازمان بهزيستي،آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و... براي ارتقاي سطح بهداشت روان پرسنل خود اقدام به افزايش جذب و اشتغال اين همه نيروي آماده به خدمت رشته هاي روان شناسي و مشاوره بنمايند تا چتر خدمات اين علم براي همه مردم كشور ملموس تر و گسترده شود.
 
باسپاس
دانشجويان و فارغ التحصيلان رشته هاي روان شناسي و مشاوره
 
نظر شما چيست؟


کد مطلب: 39037

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/39037/مشکلات-دغدغه-هاي-فارغ-التحصیلان-رشته-روانشناسی-مشاوره

میگنا
  https://www.migna.ir