کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نسبت دانش‌آموز به معلم در کشور «یک به 21» است

26 بهمن 1394 ساعت 16:20

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با اشاره به چرخش‌های تحول‌آفرین در حوزه مدیریت، گفت: یکی از عوامل اثربخش و کیفیت بخش در مدرسه معلم است که این موضوع به نسبت معمول رسیده و دانش‌آموزان از کیفیت خوب آموزش برخوردار هستند.


 

به گزارش ایسنا ، علی زرافشان در گردهمایی روسای ادارات امور شاهد و ایثارگران استان های سراسر کشور که در باشگاه فرهنگیان برگزار شد، درباره جایگاه مدارس شاهد در بین مدارس کشور، اظهارکرد : این مدارس به حدی از بلوغ رسیده اند که پس از سال‌های زیاد در تجربه تعلیم و تربیتی امروزه علاوه بر خدماتی که دریافت می کنند خدماتی به تعلیم و تربیت کشور دهند.

 

وی با اشاره به اینکه مدرسه دارای ظرفیت تصمیم‌سازی برای نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی است، افزود: مدارس شاهد در مقایسه با سایر مدارس از جایگاه ممتازی برخوردار هستند .

 

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان این که تجربیات بومی نظام تعلیم و تربیت کم است، خاطرنشان کرد: باید با استفاده از تجربیات بصری به ارتقای کیفیت در نظام آموزش و پرورش بپردازیم و برنامه تعالی مدیریت مدرسه یکی از اقدامات مهم در همین راستاست.

 

وی عنوان کرد: مدرسه کانون عرضه خدمات و فرصت‌های تعلیم و تربیت و جلوه‌ای از تحقق مراتب حیات طیبه و زمینه‌ساز درک و اصلاح موفقیت توسط دانش‌آموز، تکوین و تعالی پیوسته تقویت آن بر اساس نظام معیار اسلامی و در چارچوب فلسفه تعلیم و تربیت است. به همین علت مدرسه باید برخوردار از قدرت تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی در حوزه های عملیاتی در چارچوب سیاست های محلی ، منطقه ای و ملی باشد.

 

زرافشان مدرسه یادگیرنده را کمال‌جو و تسهیل کننده عنوان و تصریح کرد: مدرسه خود ارزیاب، مسئول و پاسخگو نسبت به نظارت بیرونی است که مدارس شاهد نیز از این نوع مدارس هستند چرا که برنامه ریزی بدون خودارزیابی امکان پذیر نیست.

 

وی اشاره کرد: کار در مدرسه باید مبتنی بر رویکرد مدیریتی نقدپذیر و مشارکت جو باشد یکی از سیاست های وزیر آموزش و پرورش نیز سیاست مشارکت جویی است .

 

زرافشان با اشاره به اینکه مدرسه با مدیریت فردی اداره نمی شود، تصریح کرد : مدرسه باید در جایگاهی باشد که برای تعلیم و تربیت تصمیم سازی کند در سند تحول چرخش های تحول آفرین آمده تا تعلیم و تربیت بتواند در حرکتی مطلوب در این چرخش ها باشد.

 

وی با اشاره به چرخش های تحول آفرین در حوزه مدیریت طبق سند تحول بنیادین افزود: از مدیریت اداری و کنترلی به راهبردی تربیتی مبتنی بر نظام معیار اسلامی، از تمرکززدایی به مشارکت جویی و مسئولیت پذیری مبنی بر خرد جمعی، از برنامه‌ریزی‌های موردی و پراکنده به برنامه ریزی راهبردی و آینده نگر ، از جمله این چرخش ها است .

 

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: از حاکمیت نگاه جزیره‌ای در حوزه های اجرایی به تاکید بر فرایندها و پیامدها بر اساس نظام معیار اسلامی، از انتصاب سلیقه ای مدیران بر اساس ضوابط اداری به شایسته سالاری در مدیریت ، ادامه چرخش تحول آفرین در این حوزه است.

 

وی در خصوص نگاه اثربخشی در مدرسه تصریح کرد: مدرسه اثربخش یعنی فعالیت و برنامه های آن مدرسه به فعالیت اثربخشی منتهی شود که برای آن مولفه هایی در نظر گرفته می شود.

 

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: یکی از مولفه ها این است که دانش آموز باید در مدرسه اثربخش وجود داشته باشد در این راستا پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی نزدیک به 100 درصد ، در دوره اول متوسطه 94 درصد و در دوره دوم متوسطه 82 درصد است.

 

زرافشان با بیان اینکه نسبت دانش آموز به معلم 21 نفر است اظهار کرد: یکی از عوامل اثر بخش و کیفیت بخش در مدرسه معلم است که این موضوع به نسبت معمول رسیده و دانش آموزان از کیفیت خوب آموزش برخوردار هستند.

 

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش بااشاره به کاهش رشد جمعیت دانش آموزان از 18 به 11 میلیون گفت: امسال با وجود دانش آموزان بزرگسال جمعیت دانش آموزی کشور به 13 میلیون و 800 دانش آموز رسیده است.

 

زرافشان یکی از مزیت های نظام آموزشی را دسترسی برابر به مواد آموزشی خواند و گفت: تمام دانش آموزان از بسته های آموزشی سازمان پژوهش و برنامه ریزی استفاده می کنند.

 

وی یادآور شد: در کنار شاخص های داخلی مدرسه اثربخش رویکرد جهانی داریم که کیفیت را در گرو نسبت دانش آموز به معلم، دسترسی به منابع و تحصیلات آموزشی و میزان تحصیلات معلمان می داند.

 

زرافشان ادامه داد: در زمینه آموزش در راهبردهای یونسکو نیز تمرکز در بهبود آموزش بالا بوده و بازبینی چارچوب حقوقی نیز مطرح شده است همچنین حمایت از کشورهای عضو برای توسعه نظام آموزشی برای یادگیری مادام العمر و باکیفیت برای همگان مطرح شده است.

 

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اقداماتی برای رفتن مدرسه به سمت کیفیت انجام شده است گفت: برخی مدارس در دهه 70 به سمت ISO رفتند همچینین تجربه دیگر برای رساندن مدارس به کیفیت بکارگیری مدل IWA2 است.

 

وی بیان کرد: مدل TQM مدیریت کیفیت جامع است که در حوزه آموزش ورود پیدا کرده است ما نیز این مدل را به سه دلیل انتخاب کرده ایم .

 

زرافشان به دلایل انتخاب مدل سوم اشاره کرد و افزود: برگزاری 10 سال کارگاه مدیریت فرایند مدار، تبدیل شدن این مدل به مدل بومی و اجرای آزمایشی آن در 600 مدرسه دوره اول متوسطه، به کار گیری مدل سوم در سایر کشورها از دلایل انتخاب این مدل به شمار می رود .

 

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: با توجه به اینکه این مدل در محیط آموزش و پرورش ، آموزش و پرورش ایران و به عنوان یک شاخص بومی شده است برای نظام آموزشی انتخاب شد و امروز به عنوان برنامه تعالی مدیریت مدرسه مطرح شده است.

براساس گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش، وی اظهار امیدواری کرد و افزود: این مدل را برای مدارس شاهد بومی کنیم تا به عنوان یک ابزار ارتقای کیفیت در مدارس مطرح شود چرا که کیفیت یک مسیر بی پایان است.

 


کد مطلب: 35810

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/35810/نسبت-دانش-آموز-معلم-کشور-یک-21

میگنا
  https://www.migna.ir