پی آمدهای بازی های رایانه ای نگرانی از بازی های رایانه ای و ویدیویی را می توان بازتاب نگرانی گسترده تر جامعه درباره رواج و کاربری روز افزون فن آوری اطلاع رسانی در مشاغل و حرفه های گوناگون، نظیر حذف مهارت فردی از کار، تنش های شغلی زاید، گوشه گیری از اجتماع، احساس درماندگی و... دانست.
تاکنون پژوهش های مختلفی در موضوع اثرات بازی های رایانه ای انجام شده که اغلب به اثرات منفی این گونه بازی ها اشاره دارند، اما در نگاهی منطقی باید گفت که این نوآوری نیز همچون دیگر ساخته های دست بشر، دو رو دارد که یک روی آن، بهره گیری درست و مفید و روی دیگر آن، استفاده های نادرست و نامناسب است که گاهی، آسیب های فراوانی را در پی دارد. در ادامه، به آثار مثبت و منفی این بازی ها اشاره مختصری خواهد شد.
- آثار مثبت بازی های رایانه ای 1. پس از سال ها پژوهش، این موضوع ثابت شده که آموزش و پرورش کودکان، تنها به نوع رسمی آن، یعنی شکل مدرسه ای محدود نمی شود و رسانه های الکترونیکی، منابع بسیار عالی آموزش و پرورش می باشند و رایانه نیز تازه ترین شکل این رسانه هاست.
طرفداران بازی های ویدیوئی این گونه بازی ها را منبع یادگیری و نیز سرگرمی به شمار آورده اند. به عقیدة برخی، فعالیت های موجود در بازی های ویدیویی می توانند هماهنگی بین چشم و دست را افزایش دهند و یا مهارت های ویژه ای برای تجسم فضایی یا ریاضیات را بیاموزند.9 بازی های رایانه ای به سبب انگیزه های بیشتری که در فراگیران پدید می آورند، می تواند در انتقال مواد آموزشی، تأثیر زیادی داشته باشند.
افزایش سرعت خواندن و آموزش زبان از طریق بازی های رایانه ای تجربیات مثبتی در این زمینه بوده است. همچنین درس هایی مانند علوم و فیزیک را به کمک بازی های رایانه ای، بهتر می توان آموزش داد.
2. به خاطر انعطاف پذیری و نقش فعالی که فرد در حین بازی دارد، بازی ها در تربیت افراد خلاق تأثیر زیادی دارند.
-پی آمدهای منفی بازی های رایانه ای الف. آسیب های جسمانی
1. سندرم عصبی دست.
2. خشکی چشم.
3. پشت درد.
4. سردردهای میگرنی.
5. بی نظمی در غذا خوردن.
6. بی توجهی و یا کم توجهی به بهداشت شخصی.
7. تغییر در الگوی خواب.10
- دلایل پرداختن به بازی های رایانه ای برخی از دلایل گسترش بازی های رایانه ای در ایران عبارتند از:
الف. جذابیت و گیرایی بسیار زیاد بازی های رایانه ای به لحاظ گرافیکی، صدا و پردازش صحنه ها.
ب. روند نزولی قیمت دستگاه های مربوط به بازی های رایانه ای در سال های اخیر.
ج. فقدان و یا کمبود سایر امکانات ارزان گذران اوقات فراغت برای نوجوانان و جوانان.
د. گسترش اماکن فروش بازی های رایانه ای.
- شناسایی ارتباط انجام بازی های رایانه ای با کیفیت زندگی و اینکه این بازی ها تا چه حد می تواند بر زندگی جوانان تاثیر گذارد مهم است. در طی تحقیق و مصاحبه با یکی از شرکت کنندگان که اعتیاد به بازی داشت و از کیفیت زندگی خود رضایت کافی را نداشت فهمیده شد که بازی های رایانه ای فکری معمولا فکر را باز می کند و توجه آدم را به چیزهای کوچک جلب می نماید. بازی های هیجانی باعث افزایش استرس و اضطراب و تیک عصبی می شود. این قبیل بازی ها بعد از مدتی برای فرد خسته کننده می شود و پس از پایان بازی به سراغ بازی دیگری می رود. اما بازی هایی که اصولا اعتیاد آور است اغلب بازی های استراتژیک می باشد،مانند clash of clans که این روزها اکثریت را به خود جلب کرده است.
بازی های گروهی توجه فرد را بیشتر جلب می کند زیرا رقابت در آن بسیار است و بیشتر در سنین 20 به بالا بهتر انجام می شود به این دلیل که جوانان زیر 20سال معنی همکاری را کمتر درک می کنند و زودتر با شکست در بازی مواجه می شوند. موزیک و حجم صدای بازی بسیار بر فرد بازی کننده تاثیر دارد. بازی های رایانه ای معمولا 3روز اول آن نقش خیلی مهمی دارد. اگر در این فاصله بازی کنار گذاشته شود تاثیر به سزایی در جلوگیری از اعتیاد را دارد.migna.ir نتایج مطالعه نشان داد که بین اعتیاد به بازی و جنسیت رابطه معنی داری وجود نداشت. اما طی مصاحبه با یرخی شرکت کنندگان می توان گفت تمایل پسران در مقایسه با دختران به بازی های رایانه ای بیشتر است. شاید دلیل آن مهارت های مورد نیاز برای انجام بازی های رایانه ای و همچنین بازخورد های متفاوت 2جنس نسبت به این بازی ها است.
- نتیجه گیری: نتایج مطالعه به خوبی نشان داد که بازی های رایانه ای تاثیر معنی دار و مستقیمی بر کیفیت زندگی دارد. همچنین بر اساس آزمون همبستگی pearson بین سن و اعتیاد به بازی های رایانه ای رابطه معنی داری به دست نیامد.
نتایج آزمون همبستگی spearman نشان داد که بین اعتیاد به بازی و جنسیت رابطه معنی داری وجود ندارد. میانگین کلی اعتیاد به بازی 24/24 با انحراف معیار 4/8 و میانگین کلی کیفیت زندگی 157/18 با انحراف معیار 32/38 بود. از یافته ها چنین استنباط می شود که انجام بازی های رایانه ای در مدت زمان کم نه تنها تاثیر منفی برکیفیت زندگی جوانان ندارد بلکه می تواند تاثیر مثبتی هم داشته باشد. البته به شرط کنترل و مدیریت زمان.
-
نویسنده: زهرا.زارعی -منـــــابع
1-computer game
2-احمدی سيروس، بررسی اثرات اجتماعی بازی های کامپیوتری،فصلنامه فرهنگ عمومی،شماره 16و17،پاییز و زمستان 77.
3- منطقی، مرتضی ( 1380 )، بررسی پيامدهای بازی های ويديوئی و رايانه ای،تهران : نشر فرهنگ دانش ، ص3.
nintendo 4
5- منطقی، مرتضی ( 1380 )، بررسی پيامدهای بازی های ويديوئی و رايانه ای،تهران : نشر فرهنگ دانش ،ص4.
6- منطقی، مرتضی ( 1380 )، بررسی پيامدهای بازی های ويديوئی و رايانه ای،تهران : نشر فرهنگ دانش.ص9.
7- منطقی، مرتضی ( 1380 )، بررسی پيامدهای بازی های ويديوئی و رايانه ای،تهران : نشر فرهنگ دانش.ص10.
8-Hellstrom Y, persson G , Hallberg IR. Quality of life and symptoms among older people
living at home.J adv nurs 2004,48(6):584-93.
9- دانچین،1983 ولوین و کاریو،1981، به نقل از سید حسن پورعابدی نائینی، اثر بازی های ویدئویی و رایانه ای بر کودکان،ص28.
10-زینب السادات نوری،اعتیاد به اینترنت، پرتو خورشید،قم 1386.