کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کشف شیوه ای برای تغییر گروه های خونی

17 ارديبهشت 1394 ساعت 22:14

در حال حاضر محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا شیوه تغییر گروه خونی افراد اهداءکننده را با استفاده از یک آنزیم از بین برنده پیوند اضافی قند، موسوم به آنتی ژن، مورد بررسی قرار داده اند.


به گزارش مهر، ممکن است تفاوت بین گروه های خونی کوچک به نظر برسد چراکه افراد دارای گروه خونی A و B فقط دارای یک پیوند اضافی مولکول قند در سطح سلول های قرمز خونی شان هستند، اما تزریق یک گروه خونی اشتباه می تواند مرگبار باشد. به عنوان مثال، سیستم ایمنی افراد دارای گروه خونی O به سلول های تهاجمی فرد دارای گروه خونی A حمله گسترده ایی می کنند تا آن مولکول قند را پیدا نمایند. حال با استفاده از آنتی ژن و از بین بردن پیوند اضافی مولکول قند، خون افراد بسیار شبیه گروه خونی O که دهنده جهانی است، می شود.

این اولین بار نیست که محققان خونی با آنتی ژن های کمتر در محیط آزمایشگاه تولید کرده اند، اما این بار تلاش شان بهتر از دفعات قبل بوده است.
محققان از تکنیکی موسوم به تکامل مستقیم استفاده نمودند؛ آنها از باکتری برای ایجاد آنزیم استفاده کردند و جهش های خاصی را در DNA باکتری ایجاد نمودند تا آنزیم قدرتمندتر شود. بعد از کشت باکتری برای بیش از پنج نسل، آنزیم ۱۷۰ مرتبه کارآمدتر و موثرتر شد. با وجودیکه این آنزیم به خوبی برای حذف اکثر آنتی ژن ها عمل می کند، اما هنوز کامل نیست. اما بدین معناست که این خون هنوز شبیه گروه خونی O نیست.
محققان همچنان در حال کار بر روی آنزیم هستند تا به زودی برای استفاده در محیط بالینی قابل استفاده شود.


کد مطلب: 30796

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/30796/کشف-شیوه-تغییر-گروه-های-خونی

میگنا
  https://www.migna.ir