کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

قائم مقام وزیر در ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم:

ویژگی‌های‌ معلمان‌‌ نمونه‌ کشوری‌ / جزئیات برنامه‌های هفته معلم

خبرگزاری فارس , 8 ارديبهشت 1394 ساعت 13:38

قائم مقام وزیر در ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم از تجلیل 13 هزار و 493 معلم نمونه در سال جاری از سطح منطقه تا کشور خبر داد.


تفویض اختیار تجلیل از معلمان به استانداران و فرمانداران کشور قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم با بیان اینکه آموزش و پرورش در 30سال گذشته برای تجلیل و تکریم معلمان از مدرسه تا استان تلاش کرده و شیوه نامه‌ای برای انتخاب بهترین‌ها دارد گفت: ساختار این شیوه نامه به گونه‌ای است که امر تجلیل از معلمان به استانداران و فرمانداران سطح کشور تفویض اختیار شده تا تجلیل از معلمان با بدنه اجتماع پیوند بخورد.

ميگنا: خسرو نظری قائم مقام وزیر در ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم در نشست خبری بزرگداشت هفته معلم که امروز در ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد ضمن تبریک حلول ماه رجب، میلاد حضرت علی(ع) و بزرگداشت مقام معلم، اظهار داشت: آموزش و پرورش در 30 سال گذشته برای تکریم معلمان از سطح منطقه تا کشور، تلاش‌های زیادی انجام داده است و شیوه‌نامه‌ای را برای انتخاب بهترین‌ها تدوین کرده است.

وی به ساختار شیوه‌نامه انتخاب معلم نمونه اشاره کرد و ادامه داد: درسطح وزارتخانه، وزیر آموزش و پرورش و عمده اعضای شورای معاونین، عضو ستاد انتخاب معلم نمونه هستند و در استان‌ها، رئیس ستاد مقام معلم، استاندار استان بوده و قائم مقام ستاد، مدیر آموزش و پرورش استان است؛ در شهرستان‌ها نیز فرماندار شهرستان به عنوان رئیس ستاد بزرگداشت مقام معلم فعالیت می‌کند.

نظری با بیان اینکه سی و یکمین بزرگداشت مقام معلم در سال جاری برگزار می‌شود، افزود:‌ از نقطه نظرات حدود 20 هزار نفر استفاده کردیم و جلسات متعددی برای تقویت و کیفیت‌بخشی به این شیوه‌نامه برگزار شد و تلاش کردیم ابهام یا مشکلاتی در تدوین این شیوه‌نامه وجود نداشته باشد.

وی با بیان اینکه کف امتیاز انتخاب معلمان نمونه در سال جاری افزایش پیدا کرده است، اظهار داشت: کف امتیاز برای منطقه 280، برای استان 330 و برای کشور 390 امتیاز است.

قائم مقام وزیر در ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم افزود:‌ در سال‌های گذشته 27 گروه از همکاران امکان رقابت در گروه‌های انتخاب معلم  نمونه را داشتند که به 25 گروه تقلیل یافت.

وی با بیان اینکه مدیرآموزگار، معاون‌آموزگاران و مدیران مجتمع‌های شهری از گروه انتخاب معلمان نمونه تغییر پیدا کردند، ادامه داد: با توجه به سیاست آموزش و پرورش مبنی بر حذف مجتمع‌های شهری و کارآیی نداشتن این مجتمع‌ها این گروه از مدیران به سایر گروه‌ها تغییر جهت داده شدند و تعداد گروه‌های انتخاب معلمان 25 گروه شد.

* روند انتخاب معلم نمونه

نطری با بیان اینکه دانش‌آموزان مدارس بر اساس فرم‌هایی که طراحی شده است نظرات خود را درباره معلمان اعلام می‌کنند، افزود:‌ اولین مرحله انتخاب معلم نمونه در مدرسه صورت گرفته، سپس در منطقه بعد در استان و در نهایت کشور است.

وی به آمار معلمان نمونه اشاره کرد و گفت: در سطح منطقه 6864 معلم زن و 5924 معلم مرد، در سطح استان 250 معلم زن و 411 معلم مرد، در سطح کشور 14 معلم زن و 30 معلم مرد انتخاب شدند.

قائم مقام وزیر در ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم با بیان اینکه سه حیطه دانشی، مهارتی و ارزشی پیش‌بینی شده است، افزود: در حوزه دانشی شاخص‌های مانند تألیف، نویسندگی، مدرک تحصیلی، تسلط به زبان و فعالیت‌های پژوهشی، در حوزه مهارتی شاخص‌هایی مانند اختراع، اکتشاف، کسب رتبه در جشنواره‌های علمی، قهرمانی در مسابقات ورزشی و در حوزه ارزشی شاخص‌هایی مانند حفظ قرآن، جانبازی، حضور در جبهه، عضویت در بسیج، قرائت قرآن، داوری قرآن، خانواده شهید، تدریس خاص در مناطق محروم و عشایری مد نظر قرار گرفت.

وی با بیان اینکه ۴۴ نفر معلم نمونه کشوری بوده‌اند، ادامه داد: از تعداد معلمان نمونه کشوری، 24 مولف، 32 نویسنده مقاله داخلی و خارجی، 41 نفر دارای فعالیت‌های پژوهشی، 35 نفر مسلط به یکی از زبان‌های انگلیسی، عربی و فرانسه، 2 نفر حافظ قرآن، 2 نفر جانباز و ۶ نفر قاری قرآن هستند.

نظری اضافه کرد: 8 نفر دارای سابقه حضور در جبهه، 40 نفر دارای سابقه تدریس در مناطق محروم و کلاس‌های چند پایه، ۳۵ نفر دارای سابقه فعالیت در گروه‌های آموزشی، ۳۲ نفر عضو بسیج و ۱۳ نفر داور قرآن هستند و یک نفر نیز خانواده شهید است.

* برنامه‌های هفته معلم

به گزارش فارس، قائم مقام وزیر در ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم به برنامه‌های هفته معلم اشاره کرد و گفت: فردا مراسم تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل با حضور وزیر آموزش و پرورش و تعدادی از فرهنگیان در حرم مطهر حضرت امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: برگزاری مراسم سپاس معلم در یکی از مدارس تهران، حضور وزیر آموزش و پرورش در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران، دیدار جمعی از فرهنگیان با رهبر معظم انقلاب، گلباران مزار شهید مطهری، برگزاری مراسم یادبود شهید مطهری در فریمان و دیدار جمعی از فرهنگیان با مسئولان عالی رتبه نظام از جمله برنامه‌های هفته معلم است.

نظری اضافه کرد: دیدار با پیشکسوتان تعلیم و تربیت از جمله غلامحسین شکوهی(اولین وزیر آموزش و پرورش)، دیدار وزیر آموزش و پرورش یا خانواده شهدای فرهنگی و برگزاری مراسم ویژه برای همسران فرهنگی مسئولان کشور از دیگر برنامه‌های این هفته است.

وی تصریح کرد: برنامه‌های متعددی نیز به مناسبت هفته معلم در استان‌ها و سطح مدارس برگزار می‌شود که شامل برگزاری نمایشگاه، غبارروبی و عطرافشانی مزار شهداست.

قائم مقام وزیر در ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم به روزشمار هفته معلم اشاره کرد و گفت: شنبه 12 اردیبهشت روز «معلم، سیره علوی و اندیشه مطهر»، یک شنبه 13 اردیبهشت روز «معلم، زمینه ساز همدلی و همزبانی»، دوشنبه 14 اردیبهشت روز «معلم، خانواده و سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی» و سه شنبه 15 اردیبهشت روز «معلم و پیشکسوتان تعلیم و تربیت»، چهارشنبه 16 اردیبهشت روز «معلم، بصیرت و تجدید میثاق با ولایت»، پنج‌شنبه 17 اردیبهشت روز «معلم، مظهر ایثار و پایمردی» و جمعه 18 اردیبهشت روز «معلم، دانش‌آموز و جامعه منتظر» نام‌گذاری شده است.

*‌هدیه معلمان نمونه

نظری در خصوص هدیه معلمان نمونه اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های ما در سال‌جاری این بوده است که تفاوت بین هدیه‌های معلمان نمونه‌ منطقه‌ای با استان و معلمان نمونه‌ استانی با کشوری کم شود.

وی افزود: هدیه معلمان برگزیده منطقه ۵ میلیون ریال، هدیه معلمان برگزیده استان ۱۰ میلیون ریال است و هدیه معلمان کشوری نیز توسط رئیس‌جمهور اهدا می‌شود که در سال‌های گذشته خودرو بوده است.

قائم مقام وزیر در ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم تصریح کرد: تمام معلمان نمونه در سال‌های گذشته هدایای خود را دریافت کردند و تنها هدیه حج برخی معلمان کشوری انجام نشده است که آن هم با تمایل خود آنها به تعویق افتاد.

 


کد مطلب: 30630

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/30630/ویژگی-های-معلمان-نمونه-کشوری-جزئیات-برنامه-های-هفته-معلم

میگنا
  https://www.migna.ir