کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

غربالگری معلمان از نظر "سلامت روان" در صورت موافقت آموزش و پرورش

7 ارديبهشت 1394 ساعت 9:19

رئیس دفتر مشاوره و روان‌شناسی سازمان بهزیستی کشور از پیشنهاد اجرای طرح غربالگری سلامت روان معلمان کشور با همکاری وزارت آموزش و پرورش خبر داد.


به گزارش ایسنا، مهدی میرمحمدصادقی امروز در یک نشست خبری در تشریح برنامه‌های دفتر مشاوره و روان‌شناسی سازمان بهزیستی کشور گفت: یکی از برنامه‌هایی که در این دفتر اجرای آن در حال پیگیری است غربالگری سلامت روان معلمان با همکاری وزارت آموزش و پرورش است. البته این طرح هنوز اجرا نشده اما آمادگی لازم و حتی تأمین اعتبار آن از سوی سازمان بهزیستی انجام شده و در صورت موافقت وزارت آموزش و پرورش با اجرای این طرح آماده‌ایم این طرح را در شش ماهه اول سال جاری اجرایی کنیم.

 

وی با اشاره به اهمیت ارتقاء سلامت روان جامعه و نگاه ویژه دفتر مشاوره و روان‌شناسی سازمان بهزیستی کشور به این مسئله گفت: قطعا ارتقای سلامت روان جامعه با در نظر گرفتن جامعه هدف برای عموم مردم در سال جاری اجرایی خواهد شد. سلامت روان یک بحث عمومی و اجتماعی است. باید به آن نگاه ویژه‌ای داشت چرا که بسیاری از مشکلات در حوزه سلامت جسمی در پیوستگی کاملی با سلامت روان قرار دارد.

 

صادقی با اشاره به تقارن هفته سلامت و هفته کارگر ادامه داد: از تقارن این دو هفته استفاده کردیم و سازمان بهزیستی کشور در این هفته سلامت روان جامعه کارگری کشور را مورد تأکید قرار داده است. در همین راستا در یک سال گذشته خط مشاوره تلفنی با شماره 43945 کار خود را آغاز کرده و توانسته در زمینه ارتقاء سلامت روان کارگران در این مدت گام‌های موثری را بردارد.

به گفته وی، این خط مشاوره با همکاری وزارت رفاه با هدف ارائه خدمات به کارگران و خانواده آن‌ها بوجود آمده است که جامعه کارگری می‌توانند با تماس با این شماره مسائل خانوادگی و سایر مشکلات خود در حوزه سلامت روان را مطرح و پاسخ‌های کارشناسانه را دریافت کنند.

 

رئیس دفتر مشاوره و روان‌شناسی سازمان بهزیستی صدور مجوز برای مراکز مشاوره را یکی دیگر از فعالیت‌های این دفتر معرفی کرد و افزود: یکی از مهمترین سیاست‌هایی که در دستور کار این دفتر قرار گرفته است همکاری بین بخشی در حوزه ارتقای سلامت روان جامعه است. قطعا یک سازمان و یا نهاد نمی‌تواند به تنهایی در ارتقاء سلامت روان جامعه نقش موثری داشته باشد. بر همین اساس با دستگاه‌های ذی‌ربط که در این حوزه وظیفه دارند همکاری‌هایی را آغاز کرده‌ایم که یکی از مهمترین آن‌ها سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره است که با آن‌ها مشغول مذاکره و رسیدن به تفاهم‌های مشترک هستیم تا در قالب این تفاهم‌ها موجب ارتقاء سلامت روان گروه‌های هدف بشویم.

 

صادقی سلامت روان را یکی از مسائل مهم اجتماعی خواند و ادامه داد: به طور معمول سلامت روان به صورت جدی در جامعه خود را نشان نمی‌دهد مگر در مواردی که بیماری یا مسئله خاصی بوجود بیاید که در این صورت به صورت مستقیم به آن پرداخته می‌شود اما بسیاری از موضوعات و مسائل اجتماعی مانند طلاق، جرم و خشونت‌های خانوادگی رابطه مستقیمی با سلامت روان دارند. بر همین اساس باید سلامت روان یکی از اولویت‌های جدی جامعه قلمداد شود. بی‌شک سلامت روان بر سلامت جسم و سلامت اجتماعی تأثیر مستقیمی دارد.

 

وی تأکید کرد: در اکثر مواقع سلامت جسم و سلامت اجتماعی مورد توجه قرار می‌گیرد. بر همین اساس یکی از سیاست‌های مهم دفتر مشاوره سازمان بهزیستی نگاه درست به سلامت روان جامعه است.

 

وی ادامه داد: در این حوزه غربالگری کودکان و معلمان را به عنوان طرح‌های پیشنهادی مطرح کرده‌ایم و به طور جدی در قالب همکاری با سازمان‌های ذی‌ربط این مسئله را پیگیری می‌کنیم. بی‌تردید غربالگری روانی در میان معلمان با توجه به اینکه اگر استرسی داشته باشند این استرس به کودکان جامعه منتقل می‌شود، مورد توجه و پیگیری ما قرار خواهد گرفت.

 

رئیس دفتر مشاوره و روان‌شناسی سازمان بهزیستی در خصوص عملکرد مراکز مشاوره نیز گفت: در سال گذشته 50 هزار نفر در مراکز مشاوره دولتی و با پرداخت هزینه اندکی خدمات مشاوره‌ای دریافت کردند و در بخش مشاوره خصوصی نیز نزدیک به یک میلیون نفر از خدمات مشاوره‌ای استفاده کردند.

 

وی همچنین از تماس یک میلیون نفر با صدای مشاور خبر داد و گفت: شهروندان در سال گذشته توانستند از خدمات مشاوره تلفنی صدای مشاور استفاده کنند و 50 هزار نفر پاسخ سوالات خود را با تماس با این سامانه دریافت کردند. در حقیقت سازمان بهزیستی در سال گذشته در حوزه مشاوره حضوری و تلفنی توانسته به 550 هزار نفر خدمات مشاوره‌ای ارائه کند.

 

صادقی صدور مجوز برای مراکز مشاوره عمومی و تخصصی را نیز یکی دیگر از فعالیت‌های سازمان بهزیستی خواند و افزود: 200 مرکز مشاوره تخصصی تاکنون مجوز دریافت کرده‌اند و در حوزه‌های مختلف از جمله کودکان به صورت تخصصی خدمات مشاوره‌ای به شهروندان سراسر کشور ارائه می‌کنند.

 


کد مطلب: 30609

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/30609/غربالگری-معلمان-نظر-سلامت-روان-صورت-موافقت-آموزش-پرورش

میگنا
  https://www.migna.ir