کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تبیین اهمیت اجرای طرح کاشف

6 ارديبهشت 1394 ساعت 16:26

پایش شایستگی کارآفرینی دانش آموزان دوره اول متوسطه بررسی می شود.


پایش شایستگی کارآفرینی (طرح کاشف) بر اساس توافق نامه ی فی مابین معاونت متوسطه وزارت متبوع با دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران اجرا می شود .

این طرح یک آزمون ساده مانند آزمون درسی نیست بلکه ابزار سنجش شایستگی های کارآفرینی (ریسک پذیری، نوآوری، خودباوری و . . .) در یک فرایند علمی طراحی شده است و اعتبار و پایایی آن در دانشکده کارآفرینی تهران تأیید شده است.این طرح یک مطالعه علمی و پژوهشی است؛ لذا از اولویت های مهم کاری معاونت آموزش متوسطه درسال جاری است.


الف - اهمیت و ضرورت:
1-اجرای طرح کاشف می تواند تبدیل به یک فرصت برای مشارکت اولیا، ادارات دولتی ، نهادهای اجتماعی مردم نهاد، خیرین، موسسات آموزش خصوصی و بانک ها در جهت تامین منابع مالی برای آموزش و پرورش شود.


به عبارت دیگر توسعه فرهنگ کارآفرینی در دانش آموزان نیازمند تقویت روحیه ی کارآفرینی در مدیران وکارشناسان است.
تبدیل ادارات مناطق و مدارس به سازمان کارآفرین جهت خلاقیت و نوآوری توام با ریسک پذیری جهت استفاده بهینه از فرصت های درآمدزا (اولیا و ...) از شاخص های استان های موفق با رویکرد کارآفرینی است.
2-توسعه ی مهارتهای تفکر وکارآفرینی باید مهمترین شاخص ارزیابی عملکرد مدارس باشد. لذا میزان و کیفیت فعالیت های مربوط به توسعه مهارتهای تفکر ، پژوهش و کارآفرینی در قالب جشنواره نوجوان خوارزمی ، فعالیت های عملی درس کار و فناوری ، علوم تجربی ، هنر و ... و برپایی نمایشگاه و بازارچه و اجرای موفق طرح کاشف باید مهمترین شاخص جهت ارزیابی مدارس دوره اول متوسطه تلقی گردد .
3-فعالیت های مربوط به کارآفرینی باید نقطه عطف تغییر رویکرد کارمند محوری به کارآفرین محوری تبدیل شود.


ب- اهداف:
-تقویت مهارت های کسب و کار و کارآفرینی در دانش آموزان
-هدایت فعالیت های پرورشی مدارس با رویکرد کارآفرینی
-بهره گیری از جشنواره علمی و عملی دانش آموزان با رویکرد کارآفرینی
-هدایت فرایند یاددهی یادگیری با رویکرد کار، مهارت و . . .
-توسعه فعالیت های اجتماعی مدارس با مشارکت دانش آموزان و مسئولیت پذیری آن ها در راستای تمرین جهت آمادگی مدیریت در بنگاه های کسب و کار
-هدایت اردوهای دانش آموزی با رویکرد انجام کار و کارآفرینی از سوی آن ها،به گونه ای که بتوانند با خودباوری و کار تیمی ارزش آفرین باشند. به عبارت دیگر اردو را خود اداره کنند.
-زمینه سازی خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی در حوزه های کارشناسی و مدیریتی آموزش و پرورش در ابعاد مختلف


ج - اقدامات مورد انتظار از استان ها:
تبیین تربیت کارآفرین با تاکید بر اقتصاد مقاومتی در هفته مشاغل از طریق :
-سخنرانی ائمه جمعه،مدیران کل و روسای آموزش و پرورش در نماز جمعه
-استفاده از توان مندی دستگاه های مختلف در سطح استان و مناطق (شهرداری ها ؛ سازمان فنی و حرفه ای و ...)در جهت اشاعه فرهنگ کارآفرینی
-برگزاری نشست ها و جلسات تخصصی برای رؤسای مناطق آموزش و پرورش و ...
-برگزاری جلسات توجیهی برای مدیران مدارس(ویژه ی طرح کاشف).
-برگزاری جلسات توجیهی برای اولیا از سوی مدیران مدارس(با تاکید بر طرح کاشف).
- برپایی نمایشگاه فعالیت های دانش آموزی مربوط به جشنواره نوجوان خوارزمی ، درس کار و فناوری ، خرید و فروش وسایل تولید شده توسط دانش آموزان و ...
-هماهنگی با صدا و سیما جهت پوشش خبری در روند اجرای طرح  بویژه در روز برگزاری اجرای طرح در مدارس.
-برگزاری کنفرانس خبری با موضوع اهمیت تربیت روحیه ی کارآفرینی در دانش آموزان و معرفی طرح کاشف.
-
-

پانا

 


کد مطلب: 30595

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/30595/تبیین-اهمیت-اجرای-طرح-کاشف

میگنا
  https://www.migna.ir