کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

Five major psychiatric disorders share genetic links

ریشه ی مشترک ژنتیک در 5 اختلال روانی عمده

17 اسفند 1393 ساعت 0:46

بین 5 اختلال روانی عمده اوتیسم،بیش فعالی،دو قطبی،افسردگی عمده و اسکیزوفرنی منشاء مشترک ژنتیکی وجود دارد.


به گزارش میگنا طبق پژوهشی که بر روی 60 هزار نفر در سراسر دنیا انجام شده نشان داده است که بین 5 اختلال روانی عمده  اوتیسم،بیش فعالی،اختلال دو قطبی،اختلال افسردگی عمده و اسکیزوفرنی منشاء مشترک ژنتیکی وجود دارد.

محققان در 19 کشور مختلف دست به بررسی ژنوم بیش از 33 هزار نفر ، که دارای یکی از این اختلالات بودند و 28 هزار نفر که به عنوان گروه کنترل بوده اند کشف کرده اند که 4 ناحیه ی ژنی مشخص در همه ی این افراد با این اختلالات در ارتباط هستند

به گفته ی دکتر اسمولار سرپرست این تحقیقات، از دو ژن کشف شده یکی همانا ژن CACNA1C است که قبلا ارتباطش با اختلال دو قطبی و اسکیزوفرنی کشف شده و دیگری ژن CACNB2 است که مربوط می شود به جریان کلسیم در سلول های مغز و کمک به ایجاد ارتباط میان نورون ها.

قطع  شدن عملکرد کانال کلسیم ، می تواند یک راه سریع برای ابتلای فرد به یکی از این 5 اختلال باشد. تا زمانی که این تغییرات قسمت کوچکی از مولفه های ژنتیکی هستند ، این کشفیات هم چنان نشان دهنده ی یک بیولوژی مشترک هستند.
به گفته ی پروفسور بروس کاتبرت امید است که با این کشفیات تازه،  در نهایت تشخیص و درمان این اختلالات را راحت تر کند.
وی خاطر نشان می کند:" ما بالاخره شروع به تاخت و تاز به سمت نقاطی کردیم که می توانیم آنها را به عنوان مکانسیم های فیزیولوژیک مورد نظرمان هدف قرار دهیم. ما توانسته ایم به جای حدس و گمان شروع به دانستن بیولوژی کنیم."

ترجمه : اردوان نیک آئین - میگنا
منبع:
http://www.apa.org/monitor/2013/05/disorders.aspx


کد مطلب: 29783

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/29783/ریشه-ی-مشترک-ژنتیک-5-اختلال-روانی-عمده

میگنا
  https://www.migna.ir