کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

با این روش از اختلال ذهنی فرزندتان پیشگیری کنید

29 دی 1393 ساعت 18:26

رعایت رژیم غذایی مادر در دوران بارداری و مراقبت‌های لازم در زندگی روزمره مادر جهت جلوگیری از صدمات احتمالی به او، می‌توان از اختلال کم توانی ذهنی یا عقب ماندگی ذهنی جنین پیشگیری کرد.


بهروز جلیلی روانپزشک کودک و نوجوان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: با اعمال موارد فوق همچنین جبران کمبود پروتئین خانمی که باردار است و پیشگیری از عفونت‌هایی مانند سرخجه و توکسوپلاسموز در او، باعث پیشگیری از عقب ماندگی ذهنی جنین در این دوران می‌شود.

دکتر جلیلی، درباره پیشگیری از کم توانی ذهنی کودک پس از تولد، نیز گفت: مراقبت از جمجمه کودک برای جلوگیری از ایجاد هرگونه ضربه به سر نوزاد و رژیم غذایی مادری که شیردهی دارد، از اهمیت بسزایی در پیشگیری از عقب ماندگی ذهنی کودک، برخوردار است.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران همچنین تاکید کرد: پس از تولد، احتمال بروز اختلال تکاملی کودک که حاصل از کم کاری تیروئید او خواهد بود و یا اختلالی به نام «فنیل کتونیوری» وجود دارد که حتی رژیم غذایی مناسب و کنترل شده، می‌تواند از این نوع اختلالات جلوگیری کند.

وی افزود: البته هرچه این نوع اختلالات، زود‌تر تشخیص داده شوند و برای درمان اقدام سریع انجام شود، شانس درمان اختلالات، بیشتر می‌شود. لذا انجام آزمایش در دوران شیرخواری کودک لازم است تا والدین و پزشک، به این نوع اختلالات زود‌تر پی ببرند و برای درمان اقدام کنند.
دکتر جلیلی، در پایان سخنانش خاطرنشان کرد که خوشبختانه انجام تست غربالگری پیشگیری از این نوع اختلالات، در برنامه کشوری نظام بهداشت و درمان وارد شده و بیمارستان‌ها موظف شده‌اند که پس از تولد نوزاد، نسبت به انجام آزمایش‌های لازم در این خصوص اقدام کنند.


کد مطلب: 28795

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/28795/این-روش-اختلال-ذهنی-فرزندتان-پیشگیری-کنید

میگنا
  https://www.migna.ir