کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کشف تغییر حالت مغز در مبتلایان به «سندروم خستگی مزمن»

18 آذر 1393 ساعت 16:19

پژوهش جدید محققان آمریکایی حاکی از آن است که مغز افراد مبتلا به «سندروم خستگی مزمن» (CFS) ساختار غیرعادی پیدا می‌کند.


به گزارش ایسنا ، سندروم خستگی مزمن با خستگی شدید همراه بوده و با استراحت کردن هم بهبود نمی‌یابد و شش ماه یا بیشتر ادامه پیدا می‌کند.

طبق اطلاعات «سازمان پیشگیری و کنترل بیماری‌ها» در آمریکا، بیش از یک‌میلیون نفر در این کشور مبتلا به این بیماری هستند. تشخیص این بیماری هم بسیار پیچیده است و هیچ آزمایش خاصی برای آن وجود ندارد و معمولاً بعد از کنار گذاشتن گزینه‌های دیگر در بررسی‌ها، به این نتیجه می‌رسند که فرد به این سندروم مبتلا شده است.

محققان دانشگاه استنفورد از ۱۵ بیمار مبتلا به این عارضه و ۱۴ فرد سالم، به سه روش مختلف MRI گرفتند و پس از بررسی نتایج، متوجه شدند ماده سفید مغز در بیماران، کمی کمتر از افراد سالم است. هم‌چنین میزان پخش مایع در بخشی از ماده سفید مغز غیرعادی بود. این‌ نتایج نشان می‌داد که اتفاقی در این بخش از مغز می‌افتد.
بررسی‌های بعدی معلوم کرد، میزان پخش مایع در این بخش مغز می‌تواند نشانگر ابتلای افراد به سندروم خستگی مزمن باشد. از سوی دیگر، دو نقطه مغز در این منطقه هم ساختاری غیرمعمول یافته بودند.
محققان متوجه شدند، هر چه غیرعادی بودن این دو نقطه بیشتر باشد، شدت بیماری بالا‌تر است. اکنون آن‌ها امیدوارند با استفاده از این تحقیق، راهی برای تشخیص و مداوای این بیماری بیابند.


کد مطلب: 28142

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/28142/کشف-تغییر-حالت-مغز-مبتلایان-سندروم-خستگی-مزمن

میگنا
  https://www.migna.ir