کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چه راهی برای اخذ مدرک دندانسازی هست؟

سايت خبری سلامت نیوز , 10 آبان 1393 ساعت 12:27

دوره آموزشی ساخت پروتزهای دندانی یا دندانسازی در دو سطح «کاردانی» و «کارشناسی» در دانشکده های دندان پزشکی کشور ارائه می شود.


برای گذراندن هریک از این دوره ها، پذیرش در کنکور سراسری و کسب حد نصاب لازم برای رشته و دانشکده ضرورت دارد.
گذراندن این رشته نیز مانند سایر رشته ها به روشنی در دفترچه آزمون سراسری ورود به دانشگاه ها مشخص شده که در صورت قبولی در کنکور و گذراندن دوره دو یا چهارساله تحصیلی می توانید وارد بازار کار دندانسازی شوید.

مهم ترین دانشگاه های ایران که این رشته را ارائه می دهند عبارتند از: تهران، گرگان، تبریز، یزد، سبزوار، اصفهان و دانشگاه آزاد تهران .

به گزارش ایردن هدف این رشته تربیت متخصصان موردنیاز لابراتوارهای دندان پزشکی مراکز آموزشی، درمانی دولتی و خصوصی است. با توجه به توانمندی‌هایی که تحصیل کرده ی این رشته در طی دوره تحصیل کسب می‌کند، به راحتی می‌تواند در بازار کار جذب شود. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند هم به صورت مستقل اقدام به تأسیس لابراتور کنند و هم در مراکز دندان پزشکی فعالیت کنند.
هر دندان پزشک عمومی یا ارتودنتسیت برای ساخت دندان مصنوعی یا دستگاه های ارتودنسی نیاز به همکاری یک تکنیسین پروتزهای دندانی دارد.

این رشته یکی از پر درآمد ترین رشته های تحصیلی، بخصوص در کشور هایی مثل ترکیه، کشورهای آسیای مرکزی و کشورهای اروپایی است.

در ایران رشته دانشگاهی «ساخت پروتزهای دندانی» به دلیل نوپا بودن کمی ناشناخته است و همچنین حضور جمعیت زیادی از افراد تجربی و فاقد تحصیلات دانشگاهی که در این حوزه -عمدتا به صورت غیرمجاز- به کار مشغول هستند، موجب عدم توجه کافی به این رشته شده ولی در کشورهای پیشرفته، دندانسازی جایگاه ویژه ای دارد.

هزینه ی تحصیل این رشته در برخی دانشگاه های اروپا حتی از رشته ی دندان پزشکی نیز بیشتر است و جزء رشته های لوکس محسوب می شود. امکان ادامه ی تحصیل بعد از کارشناسی نیز برای این رشته در بسیاری از کشورها وجود دارد. یکی از گرایش های این رشته برای ادامه تحصیل، رشته ی «دکترای مواد دندانی» است که به عنوان مثال در ترکیه وجود دارد.

واحدهای درسی این رشته و همچنین سایر قوانین و مقررات مربوط به آن در (URL: http://www.irden.ir/amoozesh/hoquq/) قابل دسترسی است.


کد مطلب: 27580

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/27580/راهی-اخذ-مدرک-دندانسازی-هست

میگنا
  https://www.migna.ir