کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عارضه‌ای بدون "عفونت" همراه با 5 روز "تب" در کودکان

8 مرداد 1393 ساعت 14:10

هر بیماری که 5 روز تب کند و به درمان معمولی جواب ندهد و عفونت هم نداشته باشد، مشکوک به سندروم کاوازاکی است اما علت آن مشخص نیست و عامل آن می‌تواند میکروب، باکتری و حتی شامپوهای فرش باشد.


دکتر محمدرضا بلورساز رییس انجمن عفونی اطفال در گفتگو با باشگاه خبرنگاران ، گفت: سندروم کاوازاکی بیماری است که اولین بار توسط کاوازاکی که یک فرد ژاپنی بود کشف شد. این عارضه با علائمی همراه است از جمله آنها می‌توان به بیش از 5 روز تب کردن به طوری که تب بیمار قطع نشود، گلودرد، تورم گلو، وجود غدد لنفاوی گردن، تورم و قرمزی چشم‌ها اشاره کرد.

وی افزود: هر بیماری که 5 روز تب کند و به درمان معمولی جواب ندهد و عفونت هم نداشته باشد مشکوک به سندروم کاوازاکی است البته در آزمایشات خون شواهد و قراینی وجود دارد که نشان دهنده این بیماری می‌باشد. از جمله اینکه تعداد گلبول‌های سفید خون در اثر این عارضه بالا می‌رود.

بلورساز تصریح کرد: در صورت بروز علائم شواهد و قراینی مبنی بر بیماری کاوازاکی بیمار سریعاً بستری می‌شود و دارویی به نام IVIG ‌ که یک نوع گاماگلوبولین است به او تزریق می‌کنند تا تب او را به سرعت پایین آید.

وی اظهار داشت: یکی از عوارضی که کاوازاکی ایجاد می‌کند این است که عروق قلب را دچار گرفتگی می‌سازد، بنابراین برای بیمار یک اکوی قلبی انجام می‌دهند که اگر مشکلی داشته باشد 2 تا 3 سال باید تحت نظر قرار بگیرد. ضمناً علاوه بر دادن داروی IVIG ‌ به او آسپرین نیز می‌دهند تا در صورتی که ضایعه قلبی داشته باشد بهبود یابد.

این متخصص در پایان خاطرنشان کرد: این عارضه در تمام دنیا وجود دارد و سن شیوع آن بین 6 ماه تا 2 سال است اما علت آن مشخص نیست.


کد مطلب: 26267

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/26267/عارضه-ای-بدون-عفونت-همراه-5-روز-تب-کودکان

میگنا
  https://www.migna.ir