کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پر خوابی مضرتر است یا کم خوابی؟

8 تير 1393 ساعت 10:33

پژوهش‌های اخیر محققان دانشگاه وارویک انگلستان نشان می‌دهد که زیاده‌روی در خواب به اندازه کم خوابی برای افراد میانسال مضر است.


خبرگزاری ایرنا: پژوهش‌های اخیر محققان دانشگاه وارویک انگلستان نشان می‌دهد که زیاده‌روی در خواب به اندازه کم خوابی برای افراد میانسال مضر است. این پژوهش که روی ۹ هزار داوطلب ۵۰ تا ۶۴ ساله برای مدت طولانی انجام شده نشان می‌دهد که خواب شبانه کمتر از ۶ ساعت یا بیشتر از ۸ ساعت باعث کاهش حافظه و توانایی تصمیم‌گیری در افراد میانسال می‌شود.
در این تحقیقات آمده است که پرخوابی در افراد ۶۵ تا ۸۹ ساله نیز باعث کاهش توانایی ذهنی می‌شود. نیاز بدن به خواب و اثرات آن با توجه به سن متغیر است و توجه و رعایت اصول آن می‌تواند از بروز زوال عقل جلوگیری کند.
۶ تا ۸ ساعت خواب شبانه برای بدن لازمست و این میزان خواب، کمترین تهدید از نظر احتمال ابتلا به چاقی، افزایش فشار خون، دیابت، بیماری های قلبی و سکته مغزی است. کم خوابی باعث آسیب به سلول‌های مغز، کاهش حجم مغز و استرس می‌شود.
مغز در طول خواب بازسازی می‌شود و بدن از شر مواد سمی انباشته شده خلاص می‌شود. نتایج این تحقیقات در شماره اخیر نشریه PLOS One منتشر شده است.


کد مطلب: 25683

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/25683/پر-خوابی-مضرتر-یا-کم

میگنا
  https://www.migna.ir