کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

"توهم و هذیان" باهم در ارتباط هستند

15 فروردين 1393 ساعت 1:48

براساس برخی از بررسی‌های انجام شده، توهم و هذیان باهم در ارتباط هستند و هریک از آن‌ها می‌تواند زمینه ابتلا یا تشدید دیگری را تا حدودی افزایش دهد.


 حشمت‌الله نادی روانشناس بالینی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: توهم می‌تواند به اشکال گوناگونی بروز کند که توهم شنوایی و بینایی از مهمترین آن بوده و توهم بویایی و لمسی نیز با شدت کمتری بروز می‌کنند.

وی گفت: توهم معمولاً به عنوان یک نشانه اساسی در "اختلالات روانی" محسوب می‌شود و لازمه بررسی و علت یابی و تشخیص آن مفید و مهم است.
نادی اظهار داشت: توهم با بسیاری از اختلالات و مشکلات نظیر اختلالات ادراکی و هذیان تفاوت دارد و نباید این اختلالات را با هم اشتباه گرفت.
وی با بیان اینکه توهم حالتی از تغییر هوشیاری است که در آن فرد موضوعاتی را که واقعیت خارجی ندارند احساس و ادراک می‌کند، تصریح کرد: هذیان به طور عمده به باورها و ذهنیاتی که فرد در رابطه با مصنوعات مختلف دارد، اطلاق می‌شود و در واقع فرد باورهایی دارد که خلاف واقع هستند ولی فرد برصحت این باورها و ذهنیات اعتماد و اصرار دارد.

نادی یادآور شد: البته توهم و هذیان از نشانه‌های اساسی در تشخیص اختلالات روانی شدید مثل سایکوزها و از جمله اسکیزوفرنی هستند.
وی تاکید کرد: براساس برخی از بررسی‌های انجام شده، توهم و هذیان با هم در ارتباط هستند و هر یک از آن‌ها می‌تواند زمینه ابتلا یا تشدید دیگری را تا حدودی افزایش دهد.

نادی گفت: در برخی از موارد فرد مبتلا به هذیان باورها و تصوراتی را در خود پرورش می‌دهد که پس از گذشت زمان، این باورها و تصورات را احساس و اردارک کرده و آن را واقعی می‌پندارد و این موضوع می تواند به نوعی توهم باشد و پس از مدت زمان نه چندان طولانی، خطرناک و جدی تر هم شود.


کد مطلب: 23512

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/23512/توهم-هذیان-باهم-ارتباط-هستند

میگنا
  https://www.migna.ir