کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مهمترین وعده غذايي براي نوجوانان!

12 فروردين 1393 ساعت 13:50

صبحانه وعده غذايي مهمي براي نوجوانان است زيرا صبحانه ناکافي يا کم کالري گاهي مي تواند زمينه ساز کمبودهاي تغذيه اي شود ،مطالعات نشان داده است که ۵۰ درصد نوجوانان دختر و پسر صبحانه نمي خورند.


دکتر صنم غیبی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: تغذيه در دوران نوجواني و بلوغ اهميت زيادي دارد. زيرا نوجوانان و جوانان به دليل سوخت و ساز بالاي بدن و فعاليت زياد به انرژی بيشتري نياز دارند. تغذيه در اين دوران بايستي متنوع و مناسب باشد تا تمام مواد غذايي لازم به بدن برسد، انرژي مورد نياز نوجوان به حد کافي براي تکميل رشد و فعاليت تأمين شود ولي (مواد غذايي اضافي) به صورت چربي در بدن انباشته نشود تا بعدا نيازي به رژيم غذايي خاص هم وجود نداشته باشد.
 
وی با بیان اینکه صبحانه وعده غذايي مهمي براي نوجوانان است گفت:صبحانه ناکافي يا کم کالري گاهي مي تواند زمينه ساز کمبودهاي تغذيه اي شود. مطالعه اي نشان داد که ۵۰ درصد نوجوانان دختر و پسر صبحانه نمي خورند. استفاده از غذاهاي آماده به دليل نداشتن وقت کافي معمول است.توصيه مي شود که در برنامه غذايي نوجوانان سه گروه اصلي مواد غذايي شامل: پروتئين ها،  چربي ها و مواد قندي- نشاسته اي در سه وعده غذايي گنجانده شود. همانگونه که اشاره شد يکي از مواد مورد نياز بدن، پروتئين (حيواني و گياهي) است. 
 
نیاز دختران نوجوان روزانه به ٢٢٠٠ كالري
 
غیبی ادامه داد: نياز به اين ماده در دوران بلوغ به دليل سريعتر شدن رشد و افزايش حجم عضلات بيشتر مي شود. پروتئين هاي حيواني در تخم مرغ، گوشت، پنير و شير و پروتئين هاي گياهي در غلات و حبوبات وجود دارد. هرم غذايي يك راهنماي جامع براي انتخاب نوع و ميزان موادغذايي روزانه است. بيشترين تأكيد هرم غذايي بر ٥ گروه اصلي مواد غذايي مي باشد كه رعايت آن به منظور حفظ سلامتي، ضروري است. همچنين اين راهنماي غذايي مصرف كم روغن، شيريني و چربي ها را توصيه مي کند. 
 
وی تصریح کرد: پسرهاي نوجواني كه فعال هستند، به طور متوسط روزانه به ٢٨٠٠ كالري انرژي و دختران نوجوان روزانه به ٢٢٠٠ كالري نيازمندند. طبق هرم غذايي، افراد بايد روزانه به طور متناسبي از هر گروه غلات و نان، گروه ميوه ها، گروه سبزيجات، گروه شير و لبنيات، گروه گوشت و حبوبات، و مقدار كمي از چربي ها و روغن ها و قندهاي ساده را مصرف كنند.
استفاده زياد از قندهاي ساده مثل نوشابه هاي گازدار، شکلات، آب نبات و ساير موادي که فقط انرژي زا هستند و ارزش غذايي ندارند بايد محدود شوند و به جاي آن ها از مواد نشاسته اي مانند برنج، نان و سيب زميني استفاده شود.
 
 
 
 


کد مطلب: 23450

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/23450/مهمترین-وعده-غذايي-براي-نوجوانان

میگنا
  https://www.migna.ir