کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گفتگو با مدیرکل سابق آموزش و پرورش استان مازندران

27 بهمن 1392 ساعت 9:46

محمدعلی امیری مدير کل سابق آموزش و پرورش مازندران جزء محدود مديراني بود كه با مشی اعتدالی‌اش به مازندران آمد و در به کارگیری افراد نگاه اعتدالی، تجربه مفید، پاکدستی و تخصص نیروها توجه داشته واز توانایی ،ظرفیت کسانی که دارای این ویژگی ها بودند استفاده کرد..


در این گزارش گفتگویی با محمدعلي اميري مديركل سابق آموزش و پرورش استان مازندران و مديركل پيشين امور تربيتي و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با هم می خوانیم.
ميگنا: سه سال خدمت در آموزش و پرورش مازندران چگونه گذشت؟
معلمی بودم با 27 سال سابقه خدمت ، با تجارب گرانسنگی از خدمت در حوزه های مختلف آموزش و پرورش (از مدرسه تا ستاد وزارتخانه) توفیق پیدا کردم تا مدت بیشتر از 3 سال در سرزمین سرسبزی که در آن متولد و تربیت شدم به عنوان معلم در آموزش و پرورش استان ایفای مسئولیت نمایم ؛ این آرزویی است که هر فرزندی از مازندران که در بیرون استان خدمت می نماید در سر می پروراند ، خداوند را از این بابت بی نهایت شکرگزارم.

آموزش و پرورش استان مازندران با حدود پاتصدهزار دانش آموز در سطح حدود 4هزار مدرسه و در 32 اداره آموزش و پرورش و بیشتر از 42هزار همکار که بالاترین میزان تحصیلات را در بین معلمان کشور دارا هستند ، و از توان علمی و فنی برجسته ای برخوردار بوده و از جمله موفق ترین نيز هستند ، از جایگاه ویژه ای در کشور برخوردار است. مدیریت در اين عرصه و با اين ويژگي ها ، استعدادها ، مطالبات ، خواستها و انرژی های جاری و متراکم کاری ، حساس و دارای ظرافت خاص خودش مي باشد.

در واقع آموزش و پرورش مازندران یک مجموعه انسانی قوی ، علمی و فرهنگی است که مدیریت بر آن نیازمند مهارتهای قوی انسانی،ادراکی و فني است.
در دوران تصدی اینجانب به گواهی اغلب همکاران عزیز ، جوّ صمیمیت ،رفاقت ،نشاط و مهربانی در سطح اداره کل و مناطق استان به نقطه اوج خود رسیده بود که با الطاف الهی و با تلفیق اندک توانمندی  که در سایه دانش مدیریتی و تجارب یاد شده بدست آمده بود ، روابط خوبی با همکاران عزیز و دانش آموزان از سطح اداره كل تا مدرسه برقرار نمودم تا کشتی آموزش و پرورش استان در این مدت، توانست به ساحل آرامش و تلاش صادقانه برسد ، و توانستیم، در سایه ی استحکام و ارتقای روابط انسانی و گشودن چتر عاطفی به پهنای استان مازندران به موفقیت های زیادی دست یابیم .
هم افزایی بدست آمده ، درک متقابل و همدلی ، اساسی شد تا برای رسیدن به موفقیت، که امروز هرکدام از آنها میراثی و یادگاری گران بها برای استان و مردم عزیزمان است.

آموزش و پرورش نهادی موثر در ایجاد سرمایه اجتماعی است و عهده دار وظایف اساسی تعلیم و تربیت فرزندان کشور و تاثیرگذار در فرهنگ عمومی جامعه مي باشد ، بنابراین در طول دوران مدیریت خود تلاش کردم آموزش و پرورش را از اقدامات حزبی ، جناحی،سیاسی و جریانی دور نگه داشته و از اقدامات توأم با افراط و تفریط و سیاست زدگی پرهیز داشته باشم و در شرایط کاملا متعادل و شایسته سالارانه به انجام وظیفه بپردازم.
یادم هست ، روزی خبرنگاری از من سئوال كرد: آیا تیمی برای همراهی و همکاری در مدیریت استان با خود آورده اید؟ پاسخ دادم خیر، من معلمی با سابقه و مدیری با دانش تخصصی هستم، تشکیل تیم را برای همکاری در مدیریت قبول دارم، اما نه از بیرون از سیستم ،چون مدیر باید بتواند از میان همکاران موجود تیم بسازد، و این از شاخص های یک مدیر موفق است (مصاحبه در آرشیو یکی از هفته نامه های استان موجود است)

بنابراین با کمترین حذف و اضافه از میان همکاران موجود سیستمی قوی، با انگیزه و موفق تشکیل شد و آغازی با سرانجام پرافتخار در استان شکل گرفت. ایجاد چتر فرهنگی و قرآنی مطلوب در سطح مدارس استان با نگاه تقویت ، توسعه و بالندگی فعالیت های فرهنگی و قرآنی در حوزه های مختلف قرآنی ، حجاب و عفاف ، راه اندازی هیأت های مذهبی به عنوان کانون تعاملات فرهنگی و ایجاد علاقه و حب اهل بیت (ع) در دل دانش آموزان از جمله رویکردهای دیگرم بود.

ساماندهی ویژه نیروی انسانی در آموزش و پرورش استان مازندران به نحوی که از هدر رفت منابع مالی آموزش و پرورش جلوگیری شد و اين اقدام استان مازندران به عنوان یک فعالیت برجسته مورد مطالعه و استفاده وزارت قرار گرفت از جمله فعالیت های مورد نیازی بود که به حول و قوه الهی موفق به انجام آن شدیم. تعامل بسیار بالا و سازنده با دستگاههای اجرایی و فرهنگی در سطح استان به منظور کسب اعتماد و حمایت بیشتر برای آموزش و پرورش استان از جمله راهبردهای دیگرم در مدیریت بود.
نهادهایی چون شورای آموزش و پرورش ، سپاه کربلای استان ، بسیج فرهنگیان و دانش آموزی ، کمیته امداد حضرت امام(ره) ، بنیاد شهید و امور ایثارگران ، سازمان آموزش فنی و حرفه ای ، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ، کانون پرورش فکری كودكان و نوجوانان، جهاد کشاورزی و... اعتبار بخشی به خانواده وحمایت از نقش آفرینی و دخالت در عرصه های تصمیم سازی در سطح مدارس و ادارات و توجهاتی از این دست باعث شد تا آموزش و پرورش استان مورد حمایت جدی سایر دستگاه ها و به ویژه اهالی فهیم ، علم دوست و با فرهنگ استان مازندران واقع شود به نحوی که مشارکت هم استانی های عزیز در بخش ساخت مدارس ، هوشمندسازی و تأمین نیازهای مالی و مادی و معنوی زبان زد همگان در سطح کشور گردید. بازدید سرزده و حضور دایمی در مدارس ادارات مختلف استان در هر هفته از جمله اقداماتی بود که با هدف بررسی میدانی چگونگی اجرایی شدن برنامه ها و فعالیت ها و تعامل چهره به چهره با همکاران عزیز شاغل در مدارس صورت می گرفت.

 در طول این مدت اجرای مهمترین پروژه های آموزش وپرورش مانند استقرار نظام جدید 3-3-6 براساس سند تحول بنیادین و تدارک الزامات فضا ، نیروی انسانی و تجهیزات مورد نیاز ، تک نوبته شدن 97 درصد مدارس استان ، ورود و بهره گیری از تکنولوژی های نوین به کلاس های درس در قالب هوشمندسازی مدارس ، ایجاد و راه اندازی و پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان در قالب دو پردیس دختران و پسران مرکز استان و مراکز وابسته ، اجرای طرح های ورزشی ویژه دوره های تحصیلی ، هدایت تحصیلی و توجه ویژه به بخش مهارتی ، ساماندهی نیروی انسانی ، راه اندازی مدارس تخصصی قرآنی ، توسعه مدارس پرورش استعدادهای درخشان و نمونه دولتی و... توام با تلاش بسیار و کار تیمی منسجم بود.

در پایان ضمن کسب حلالیت از یکایک همکاران عزیزم  ، برخود فرض می دانم تا از تلاش صادقانه ، شبانه روزی و متعهدانه همه همکاران عزیز در سطح اداره کل ، ادارات تابعه و مدارس و همچنین حمایت های همه جانبه مسؤولین نهادها و دستگاه های مختلف استان ، نماینده معزز ولی فقیه در استان و ائمه جمعه و جماعت استان ، استاندار ان محترم ( آقایان طاهایی و فلاح ) و فرمانداران و بخشداران و دهیاران و اعضای محترم شورای اسلامی شهر و روستا استان ، شهرداران محترم ، همراهی نمایندگان محترم مردم استان در مجلس شورای اسلامی ، اصحاب رسانه و مردم خوب ، ولایتمدار و فرهنگ دوست مازندران سپاسگزاری نمایم و از درگاه خداوند متعال ضمن شکر این فرصت ، قبولی این اندک تلاش صورت گرفته تحت توجهات حضرت ولیعصر(عج) و رهبری داهیانه مقام معظم رهبری را از این بنده کوچک خود و سرباز انقلاب را مسألت می نمایم و هر کجا که باشم معلم هستم و خود را بدهکار نظام و خانواده های عزیز و ارجمند شهدا و ایثارگران عزیز می دانم.

افتخارات و توفیقات استان در طی سه سال مدیریت اینجانب:
ـ کسب رتبه اول کنکور سراسری فنی و حرفه آی و کاردانش به مدت 4 سال
ـ کسب رتبه دوم کشوری در کنکور سراسری نظری در سه سال متوالی
ـ کسب جایگاه دوم کشوری در شاخص قبولی رتبه های زیر 1000 کنکور سراسری
ـ کسب رتبه اول کشور در شاخص هدایت تحصیلی
ـ کسب یک مدال طلا و مدال برنز کشوری در المپیادها
ـ کسب رتبه چهارم کشوری در المپیاد های علمی و رتبه های دوم از لحاظ تعداد شرکت کننده
ـ کسب رتبه دوم جشنواره کشوری تولید محتوای الکترونیکی توسط دانش آموزان و معلمان مازندرانی
ـ کسب جایگاه سوم کشوری در نخستین جشنواره فناوری ارتباطات و اطلاعات ( فاوا)
ـ کسب رتبه عالی کشوری در چهل و دومین جشنواره فیلم رشد
ـ کسب رتبه اول کشوری در نتایج امتحانات دوره ابتدایی ـ کسب رتبه دوم کشوری در توسعه کمی و کیفی مجلات کمک آموزشی رشد
ـ کسب رتبه نخست در میزان مشارکت به ستاد بازسازی عتبات عالیات
ـ کسب رتبه دوم کشوری در جذب مشارکت های مردمی بعداز تهران بزرگ
ـ کسب رتبه اول ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در بیت دستگاههای اجرایی استان
ـ کسب رتبه دوم کشوری در ارزیابی از عملکرد شاهد و امور ایثارگران
ـ کسب سه رتبه اول و یک رتبه دوم کشوری در مسابقات پژوهش و تحقیق توسط دانش آموزان شاهد مازندرانی
ـ کسب مقام اول ، دوم و چهارم بین المللی در مسابقه نقاشی سازمان جهانی بهداشت در سال 2012 توسط دانش آموزان مازندرانی
ـ کسب رتبه ممتاز کشوری در شورای آموزش و پرورش
ـ کسب رتبه اول با پوشش 99.8 درصدی افراد لازم التعلیم و پوشش 100 درصدی بازماندگان از تحصیل در استان
ـ کسب رتبه اول باسوادی کشور در گروه هدف ( 10 تا 49 سال)
ـ کسب رتبه برتر کشوری در جذب و نگهداشت مخاطبین دوره های سوادآموزی و تکمیلی
ـ کسب رتبه اول کشوری در هوشمندسازی مدارس استثنایی و مدارس غیردولتی
ـ کسب رتبه اول طرح هجرت 3
ـ کسب رتبه های اول تا پنجم کشوری در مسابقات نهج البلاغه ، صحیفه سجادیه و تفسیر قرآن کریم
ـ کسب رتبه اول مسابقات کشوری مطالعات و تحقیق دانش آموزی در سی و یکمین جشنواره پژوهشی و ادبی کشور
ـ افتخارآفرینی 28 دانش آموز استان در 14 رشته به عنوان نفرات اوا تا سوم و برگزیده در سی و یکمین دوره مسابقات فرهنگی و هنری کشور
ـ کسب رتبه دوم گروه سرود دانش آموزان پسر ( شهرستان بابلسر) در بیست و یکمین جشنواره دانش آموزی هنرهای آوایی کشور
ـ کسب رتبه های دوم و سوم کشوری در سی و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی توسط دانش آموزان مازندرانی
ـ کسب مقام اول و دوم سرود کشوری دانش آموزان استثنایی

خداوند یار و نگهدار همه شما باشد


کد مطلب: 22311

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/22311/گفتگو-مدیرکل-سابق-آموزش-پرورش-استان-مازندران

میگنا
  https://www.migna.ir