ميگنا : پايگاه خبری روانشناسی و بهداشت روان 26 شهريور 1396 ساعت 8:39 https://www.migna.ir/news/41964/خداحافظی-کنکور-باید -------------------------------------------------- عنوان : برای خداحافظی با کنکور چه باید کرد؟ -------------------------------------------------- اضطراب به دانش‌آموزان منتقل می‌کنیم تا منافع عده‌ای «کنکورچی» تأمین شود متن : اعلام نتایج کنکور سراسری با موجی از اعتراضات به نتایج آن را در میان داوطلبان ایجاد کرده‌است. گروهی عنوان می‌کنند با توجه به رتبه‌ای که در کنکور کسب کرده‌اند، در دانشگاه مورد انتظار خود نرسیده‌اند. حتی از برگزاری کنکور سراسری نیز گروهی عنوان کردند سختی سوالات امسال به شکل قابل اعتنایی مشهود بود. روش فعلي گزينش آثار بسيار مخربي بر آموزش و پرورش داشته‌ و كنكور در مدارس نفوذ كرده است. دانش‌آموزان سال آخر، چه پيش‌دانشگاهي و چه سال سوم متوسطه ديگر محلي از اعراب براي آموزش‌و پرورش، مدرسه، معلم و كتاب‌هاي درسي قائل نيستند. به همين علت خيلي از دانش‌آموزان مدرسه‌گريز شده‌اند و كبوتر جلد آموزشگاه‌هاي علمي آزاد و مؤسسات خصوصي كه فقط روش‌هاي تست زني را آموزش مي‌دهند و آموزش و پرورش تحت‌الشعاع كنكور قرار گرفته است و نقش تأثير‌گذار مدرسه، مربي و همسالان و تربيتي به فراموش شده‌است. الان سايه سنگين كنكور بر سر دانش‌آموزان دوره اول متوسطه و حتي دوره ابتدايي است و آنها را تحت‌تأثير قرار داده، بسياري از دانش‌آموزان از دوره ابتدايي مجبور به شركت در آزمون 4گزينه‌اي مؤسسات مختلف هستند. علی‌احمدی وزير پيشين آموزش و پرورش که در ویژه برنامه تلویزیونی پرسشگر صحبت می‌کرد، افزود: در حال حاضر وضعیت بازار کار، انگیزه دانش آموزان را تحت الشعاع قرار داده است. وقتی دانش آموختگان ما می بینند در بازار کار شغلی ندارند، انگیزه‌ای برای درس خواندن ندارند. وی کنکوری شدن مدارس به جای مدرسه زندگی را مشکل دیگر دانست و گفت: در این موضوع مجلس و دولت مقصرند. در مجموع، 13 رشته با 30 هزار ظرفیت دانشگاهی مطرح است که سر آن مسابقه است و همیشه یک میلیون داوطلب را به خط کرده و اضطراب را به دانش آموزان منتقل می کنیم برای اینکه منافع یک عده کنکورچی و آموزشگاه دار که ذی نفوذ هستند تأمین شود. آنها لابی می کنند و به هدف می رسند. وی گفت: تعداد متقاضیان رشته علوم تجربی در انتخاب رشته آموزش و پرورش بسیار بالاست و در کنکور هم می بینیم که برای رشته علوم تجربی بیش از 600 هزار نفر متقاضی هستند و این در حالیست که صندلی های دیگر دانشگاهها خالیست. علی‌احمدی با بیان اینکه باید برای آن 13 رشته، آزمون تشریحی و مصاحبه در نظر گرفته شود و مابقی رشته ها بر اساس نمره داوطلب در آزمون های آموزش و پرورش باشد عنوان کرد: چه کسی گفته است که با استخدام معلمان حق التدریس دیگر آموزش و پرورش نیازی به معلم حق التدریس ندارد؟ آموزش و پرورش همشه معلم حق التدریس می خواهد. وزیر اسبق آموزش و پرورش ادامه داد: به ظاهر فرزندان ما بخشی از روز را در مدرسه و بخشی در کنار خانواده هستند، اما در عمل جسم بچه ها نزد مدرسه و خانواده است و روح و حواس آنها نزد فضای مجازی است. اگر خانواده ها و مدارس برای آینده فرزندان دست به دست هم ندهند، آینده را باخته‌ایم؛ ما امروز در شرایطی قرار داریم که فناوریهای نو، همه جا را فرا گرفته است که می‌توان به ماهواره، اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های دیگر اشاره کرد و مدیریت این شبکه‌ها خارج از کنترل ماست. علی‌احمدی ادامه داد: باید ببینیم در دنیا چگونه از این فناوری ها استفاده می شود و سطح دسترسی کودکان چقدر است؟ چقدر از محتویات کانالیزه بوده و چقدر کانالیزه نیست؟ اما ما در کشورمان مسابقه بی‌انتهایی گذاشتیم که دسترسی آسان و پهنای باند ارزان ارائه دادیم، بدون اینکه آمادگی فرزندانمان را افزایش دهیم، بدون اینکه سطح سواد رسانه‌ای را بالا ببریم و بدون اینکه فرهنگسازی کنیم. در حالی که فناوری امروزی، فناوری فرهنگی است و چه بخواهیم و چه نخواهیم فرهنگ خود را می آورد و سبک زندگی را تغییر می دهد.مشاور عالی سازمان سنجش با اشاره به اینکه طبق قانون باید تا سال ۹۷ تعداد رشته‌هایی که پذیرش دانشجو در آنها صرفاً براساس سوابق تحصیلی است،‌ افزایش یابد، گفت:‌ قرار است برای ۱۳ رشته پرطرفدار در کنار سوابق تحصیلی کنکور نیز داشته باشیم. حسین توکلی در خصوص سرانجام حذف کنکور و افزایش سهم سوابق تحصیلی اظهار داشت:‌ شورای سنجش و پذیرش دانشجو با اعضای قبلی و برحسب نیاز جلسات خود را در این رابطه تشکیل می‌دهد. همچنين پيش از اين ابراهيم سحرخيز، معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش طي گفتگويي با همشهري تاكيد كرده بود: با توجه به اين مسائل معتقدم در وزارت علوم اصلا اراده‌اي براي حذف كنكور وجود ندارد و اين مسئله دلايل مختلفي دارد. سازمان سنجش به جاي منافع آموزش و پرورش كشور و دانش‌آموزان، منافع سازماني خودش را دنبال مي‌كند و بيم آن مي‌رود كه بازهم قانون وجه‌المصالحه ماندگاري ساختاري به نام سازمان سنجش شود. اي كاش يكي از دستگاه‌هاي نظارتي عملكرد شركت تعاوني خدمات آموزشي كاركنان سازمان سنجش را بررسي مي‌كرد تا درآمد اين شركت از برگزاري كنكورها‌ و حواشي آن مشخص شود. اين شركت تعاوني آزمون‌هاي مختلفي ازجمله آزمون‌هاي آزمايشي مرتب برگزار مي‌كند كه سود سرشاري به‌دنبال دارد. ان‌شاءالله كه اينطور نيست ولي شايد يكي از دلايلي كه مي‌خواهند بازار كنكور داغ بماند همين موضوع باشد. البته برخي مؤسسات خصوصي كنكور و ناشران كتاب‌هاي كنكور نيز صدها ميليارد تومان سود از طريق كنكور نصيب‌شان مي‌شود، حتي صدا و سيما نيز به‌گونه‌اي ديگر وارد اين ميدان شده‌است. مشاوران تحصيلي با حضور در تلويزيون به جاي ارائه مشاوره تحصيلي و تربيتي صحيح به دانش‌آموزان به آنها توصيه مي‌كنند كه نيازي به يادگيري فرمول‌ها و دروس نيست و آموزش ‌مي‌دهند كه چگونه با دوپينگ براي كنكور آماده شوند. - به گزارش خبرآنلاین؛ این شرایط هر ساله در آزمون‌های پذیرش دانشجو، وجود دارد و هنوز راه گزینش دانشجو در ایران از طریق کنکور است. این در شرایطی است که بسیاری از کشورها از طریق استناد به آزمون‌های استاندارد مدارس، گزینش‌های چندمرحله‌ای و توجه به علایق و توانمندی‌های دانش‌آموزان آنها را جذب دانشگاه‌ها می‌کنند. با این حال کنکور در ایران سالانه هزینه‌های معنوی و مادی متعددی را به مردم و خانواده‌ها تحمیل می‌کند. به نظر شما راه خداحافظی با کنکور چیست و چگونه می‌توان برای همیشه با این شکل از پذیرش دانشجو خداحافظی کرد؟ برايمان كامنت بگذاريد