ميگنا : پايگاه خبری روانشناسی و بهداشت روان 26 بهمن 1395 ساعت 14:02 https://www.migna.ir/news/40055/سه-سئوال-وزیر-شرکت-کنندگان-همایش-ملی-روان-شناسی-مدرسه -------------------------------------------------- در سومین همایش ملی روانشناسی مدرسه صورت گرفت: عنوان : سه سئوال وزیر از شرکت کنندگان در همایش ملی روان شناسی مدرسه -------------------------------------------------- وزیر آموزش و پرورش گفت: تا وقتی معلمان ماموریت تربیتی در کلاس های درس نداشته باشند، نمی توان به اهداف تربیتی به عنوان چالش بزرگ در نظام آموزش و پرورش، دست یافت. متن : به گزارش میگنا دکتر فخرالدین احمدی دانش آشتیانی با حضور در سومین همایش ملی روان شناسی مدرسه با تاکید بر آسیب های روانی اجتماعی؛ که در سالن همایش های بین المللی دانشگاه الزهرا در حال برگزاری است، با طرح سه سئوال از شرکت کنندگان که همگی از اساتید و دانشجویان روان شناسی و همچنین مشاوران آموزش و پرورش شهر تهران بودند پرسید: نخست اینکه چگونه می توان تغییر نگرش در مجریان به وجود آورد؟ دوم اینکه چگونه می توان معلمان را مربی کرد؟ سوم اینکه جایگاه واقعی روانشناسان در چرخه تعلیم و تربیت کجاست؟ وی با اشاره به سند تحول بنیادین که به تصویب رسیده اما هنوز زیرساخت‌های آن کامل نیست، ادامه داد: هدف تعلیم و تربیت انسانی کارآمد و سالم است که هر دو با هم باید باشد و در سراسر جهان برای رشد و توسعه کشورها به این امر اذعان دارند به ویژه در مقطع ابتدایی باید مورد توجه قرار گیرد. دانش آشتیانی عنوان کرد: اگر فقط به محتوای آموزشی نظام و تعلیم بپردازیم توسعه کشور محقق نمی‌شود بلکه آنچه ما را به رشد می‌رساند بحث تفکیک ناپذیری آموزش از پرورش یا تربیت است. وزیر آموزش و پرورش به برخی مشکلات اشاره و گفت : درک مشترک از آموزش و پرورش واقعی در مجریان امر و خانواده‌ها وجود ندارد و مشکل ما این بوده که معلم را از چرخه تربیت خارج کردیم در حالی که رفتار معلم در کلاس درس و تربیت دانش آموزان نقش دارد بنابراین بحث تربیت فقط به مربیان پرورشی مربوط نمی‌شود. دانش آشتیانی گفت: امروزه به دلیل ناکارآمدی، پژوهش را هم از آموزش جدا کرده‌ایم و این مسئله مهم است که باید به فهمی مشترک برای تفکیک ناپذیر بودن چنین مسائلی برسیم. وی افزود: دانش آموز پژوهشگر زمانی شکل می‌گیرد که در برنامه درسی کلاسی به این مرحله برسد نه اینکه خارج از کلاس برنامه داشته باشد. وزیر آموزش و پرورش به بحث برنامه ریزی درسی اشاره کرد و اظهار داشت: برای بحث مهارت‌ها کتابی جدا در نظر گرفته شده تا در این زمینه توجه بیشتر شود اما وقتی دانش آموز در فضای مدرسه قرار می‌دهیم و فقط آموزش حافظه محور برای آنها درنظر گرفته می‌شود و چنین آموزشی برای دانش آموزان شکل نمی‌گیرد. دانش آشتیانی بیان کرد: هدف آموزش تربیت دانش آموز متخصص در دروس مختلف نیست بلکه هدف تربیت فردی برای توسعه پایدار است و این هم در سند تحول به تربیت دانش آموز کارآمد و به دنبال آن حیات طیبه توجه داریم باید در برنامه‌ریزی درسی به آن بپردازیم. وی عنوان کرد: نظام تعلیم و تربیت بر مبنای رقابت شکل گرفته و این بینش و نگرش در کل جامعه اعم از مدرسه و خانواده وجود دارد و لازمه درس خوان شدن افراد را قرار گرفتن دانش آموز در چرخه رقابت می‌دانند و مشکل ما در این نگرش بوده و تا زمانی که اصلاح نشود، دیدگاه جدیدی شکل نمی‌گیرد. وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: اکنون آموزش‌ها رقابتی بوده در حالی که اعتقاد من به آموزش مهارتی است و این دیدگاه منجر به یادگیری بهتر می‌شود. وی افزود: هدف در مدارس، تربیت است و همه دروس باید برای تربیت دانش آموزان هدف گذاری شود. دانش آشتیانی با بیان اینکه درس دینی یا ریاضی و دیگر دروس در مدارس باید در راستای نظام تعلیم و تربیت جاری شود، گفت: باید نگاه ها را اصلاح کرد و آموزش را بر مبنای تربیت و رقابت در این زمینه توسعه داد. وزیر آموزش و پرورش افزود: در کنار آموزش مهارت، باید تربیت دانش آموزان انجام شود و این موضوعی است که نمی توان به سادگی از آن گذشت و این امر باید در مقطع آموزش ابتدایی انجام شود. وی با بیان اینکه فرهنگ تربیت در نقاط مختلف کشور، به شکل های گوناگون صورت می پذیرد، افزود: در عین حالی که نمی توان تربیت یکنواخت در حوزه آموزش و پرورش کشور اجرا کرد، باید تربیت با فرهنگ بومی هر منطقه انجام شود. دانش آشتیانی گفت: باید به تمرکز و یادگیری و همچنین تقویت انگیزه های روانی که در حال رخ دادن در مدارس است، توجه وی‍ژه داشت، از این رو روان شناسان تربیتی می بایست در این حوزه حضوری پررنگ داشته باشند و در راستای تغییر نگاه ها و سلطه آموزش در نظام تعلیم و تربیت اقدامات عملی انجام دهند. وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: رفع مسائل علوم تربیتی در آموزش و پرورش اهمیت بسزایی دارد و نگاه به این مساله را داشته باشیم بدون تردید حضور روانشناسان در مدارس ضروری است. وی ادامه داد: این که هر مدرسه‌ای یک مشاور داشته باشد تفکر درستی نیست و باید به گونه‌ای مدیریت کنیم که معلم نیز نقش مشاوره‌ای داشته باشد و دانش آموزان را در تمام ساعات در مدرسه تحت مشاوره و نظارت قرار دهد. دانش آشتیانی گفت: بحث آسیب اجتماعی و تنبیه بدنی در مدارس نشات گرفته از روابط مکانیکی میان معلمان و دانش‌آموزان است که باید در توسعه روابط تجدیدنظر شود و خوشبختانه استخدام معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان می‌تواند در این امر راه گشا باشد.   دانش آشتیانی بیان کرد: تا زمانی که آموزش‌های مهارتی در دانش آموزان در سنین پایین شکل نگیرد، به آموزش با کیفیت کمکی نخواهد شد؛ بنابراین توجه به دانش آموزان در سنین پایین از اهمیت بسزایی برخوردار است. وی گفت: تربیت بدنی، برای سلامتی و نشاط دانش آموزان بسیار مهم است و فضای مدارس ما خشن است و جلوی شور و نشاط دانش آموزان را گرفته است؛ باید تلاش کرد این مدارس را از قفس درآورد و فضای شادابی در مدرسه به وجود آورد تا فضاها تلطیف شود. وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: ضمن توجه به مسائل گفته شده باید به چند سوال اساسی توجه داشته باشیم از جمله اینکه چگونه یک دیدگاه در آموزش و پرورش تغییر کند و یا چگونه معلم را به مربی تبدیل کنیم و جایگاه اصلی روانشناسی مدرسه کجاست؟ و در تمامی زمینه‌ها آمادگی ارتباط تنگاتنگ در حوزه‌های تعلیم و تربیت برای دست یابی به اهداف و پاسخ این سوا‌ل‌ها دارم.