ميگنا : پايگاه خبری روانشناسی و بهداشت روان 25 آذر 1394 ساعت 8:36 https://www.migna.ir/news/34573/آزمون-سلامت-روان-رفتاری-یک-میلیون-دانش-آموز-سال-نهم -------------------------------------------------- معاون مديركل امور تربيتي و مشاوره آموزش و پرورش: عنوان : آزمون سلامت روان و رفتاری برای یک‌میلیون دانش‌آموز سال نهم -------------------------------------------------- معاون مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش‌ و پرورش گفت: آزمون نوین مشاوره‌ای سلامت روان و رفتاری برای یک‌میلیون دانش‌آموز سال نهم برگزار می شود. متن : به گزارش ميگنا دكتر محمد مصطفوی ديروز با حضور در شهرستان هاي اسلامشهر و رباط كريم در گفت‌وگو با فارس در خصوص آزمون نوین مشاوره‌ای سلامت روان و رفتاری، اظهار کرد: آزمون نوین مشاوره‌ای سلامت روان و رفتاری برای بیش از یک‌میلیون دانش‌آموز پایه اول دوره متوسطه دوم (سال نهم) در سطح کشور برگزار می‌شود. وی افزود: این آزمون به‌ منظور غربالگری دانش‌آموزان و ارائه طرح‌ها و برنامه‌های متناسب با نیازها و خواسته‌های دانش‌آموزان در چهار حیطه فردی، خانوادگی، مدرسه‌ای و اجتماعی انجام می‌گیرد، که نتایج آن در طراحی و برنامه‌ریزی آینده دستگاه تعلیم تربیت بسیار تأثیرگذار خواهد بود. معاون مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش‌ و پرورش با اشاره به اهداف این آزمون، بیان کرد: رصد دانش‌آموزان مختلف در سطح فردی و تأثیر رفتاری مدرسه بر دانش‌آموز، بررسی نقش و تأثیر عوامل اجتماعی و بیرونی مانند کانون‌ها، فرهنگسراها، مراکز و مؤسسات آموزشی و فرهنگی، ارگان‌ها و نهادهای اجتماعی مرتبط با دانش‌آموز و بررسی تأثیر خانواده در امتداد حمایت و نظارت بر مسائل اقتصادی، اجتماعی و ... دانش‌آموز از جمله اهداف پیش‌بینی‌شده است. وی تصریح کرد: بعد از سنجش این چهار بعد، برنامه‌های مناسب با نیازها و خواسته‌های دانش‌آموزان تهیه و تدوین می‌شود، مثلاً در حیطه فردی برنامه‌های مداخله‌ای که سطح نخست پیشگیری فعالیت‌های مشاوره‌ای است، داشته باشیم. مصطفوی افزود: در حوزه مدرسه بر اساس نتایج آزمون، تدبیر ما به‌گونه‌ای است که در حوزه معلمان و کارکنان مدرسه آموزش‌های روان‌شناختی داشته باشیم و متناسب با نیازهایی که دانش‌آموزان در آزمون اعلام می‌کنند، برنامه‌ریزی کنیم، مثلاً برای رفع مشکل افت درسی باید طرحی خاص طراحی و اجرا شود. وی تأکید کرد: آموزش ‌و پرورش با رویکرد و استراتژی جدید، به سمتی حرکت می‌کند که نخست مهارت‌ها را به دانش‌آموز، معلم و خانواده آموزش بدهد، یعنی محیط را برای فرآیند یادگیری و یاددهی آماده، کند. معاون مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش‌ و پرورش اظهار کرد: ما معتقدیم خانواده که به‌عنوان جامعه اول، دانش‌آموز را به جامعه دوم یعنی، مدرسه تحویل می‌دهد، باید خودش یک سری آمادگی‌هایی را داشته باشد، از جمله مهارت‌های فرزند‌پروری، روش‌های حل مسئله، حمایت و نظارت که باید خانواده به آن بپردازد و از طریق این آزمون مسائل و مشکلات رصد می‌شود، سپس آموزش‌های لازم به خانواده‌ها ارائه می‌شود. وی گفت: در حوزه اجتماعی که برمی‌گردد به نهادهای درون‌شهری، بحث ما این‌گونه است که یک آمایشی از مشکلات آن شهرستان را به مسئولین منطقه ارائه دهیم، مثلاً آمایشی از مشکلات و ناهنجاری‌های رفتاری دانش‌آموزان با دو هدف کمک نهادهای بیرونی به حل این بحران و شناسایی و پیش‌بینی پیامدهای این آسیب‌ها و کسب آمادگی لازم برای رفع آن است. مصطفوی با اشاره به دیگر نتایج آزمون سلامت، بیان کرد: با توجه به ارتباط مستقیم انتخاب رشته و هدایت تحصیلی دانش‌آموزان با شغل آینده آنها، نتایج آزمون کمک می‌کند تا افراد را برای سرند کردن و هدایت آنها در شاخه و رشته مورد نیاز جامعه و متناسب با نیازها و ابعاد شخصیتی دانش‌آموزان صورت می‌گیرد. وی ابراز کرد: در مجموع هدف اصلی و نتیجه نهایی آزمون، به ما کمک می‌کند تا ما 9 سال آموزش عمومی آموزش‌ و پرورش، خانواده و جامعه را ارزیابی و مورد بررسی قرار دهیم و آموزش‌ و پرورش در حال جریان را اگر نیاز به بازسازی دارد، بازسازی کنیم و متناسب با تغییرات جهانی برای آینده این دستگاه برنامه‌ریزی صورت گیرد. معاون مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش‌ و پرورش خاطر‌نشان کرد: این آزمون در 3 بخش سلامت رفتاری، استعداد و رغبت در طی ماه‌های آذر، دی و بهمن در سطح مدارس برگزار خواهد شد که، نتایج آن 20 روز پس از برگزاری آزمون به اطلاع خانواده، معلمین مدارس و مدیران دستگاه‌های اجرایی شهرستان ارائه خواهد شد. مصطفوی با قدردانی از تلاش‌های دست‌اندرکاران برگزاری این آزمون‌ها، بیان کرد: انتظار می‌رود که نتایج این آزمون‌ها با حساسیت خاصی در دستور کار مسئولان دستگاه‌ها مخصوصاً آموزش ‌و پرورش قرار گیرد و معلمان هم از نتایج آزمون در اداره کردن کلاس‌های درس، برنامه‌ریزی مناسبی صورت گیرد. وی در پایان متذکر شد: فرایند آموزش ‌و پرورش برای هر دانش‌آموز، یک پروژه است و نمی‌شود، سبک‌های یادگیری را به‌صورت کلی برای تمام دانش‌آموزان ارائه کرد، بلکه باید برای هر فرد برنامه‌ریزی مناسب و اصولی طراحی و اجرا کرد.